Ukas Jazzprofil

UKAS JAZZPROFIL: Frode Haltli

Prosjektet til Frode Haltli, Avant Folk, har nylig gitt ut albumet Triptyk. Han forteller om prosjektet, komposisjoner, hans musikalske reise med akkordeon og andre prosjekter.

I spalten Ukas Jazzprofil presenterer Jazzinorge.no en aktuell musiker, arrangør, storband eller annen jazzaktør. Har du tips, send oss gjerne en epost.

Frode Haltli

Hei Frode, hvordan står det til med deg?
– Jo det går ikke så verst. Sitter på buss tilbake fra Gøteborg hvor jeg spilte med Sigurd Hole sitt prosjekt Roraima i går. Skal og høre på Oslokappleik på Riksscenen hvor vi spiller til dans med Svartskog Spelemannslag i kveld. Litt sliten, men det går bra.

Gratulerer med nytt album! Triptyk med Avant Folk. Kan du fortelle om prosjektet?
– Avant Folk var egentlig et engangs prosjekt, et slag 40-årskriseprosjekt jeg fikk gjøre på Riksscenen i 2017. Jeg ville sette sammen et slags ministorband med litt forskjellige typer musikere fra ulike generasjoner, og en del unge musikere som jeg ikke kjente så godt. Prøve ut litt ideer i ordentlig bandformat, med trommer, bass og greier. Så fikk vi så veldig god respons, det ble plate av den første konserten, også har det bare fortsatt etter det med konserter, festivaler og to skiver til.

Denne mangfoldige gjengen musikere dere utgjør skaper et unikt uttrykk som kanskje mest bygger på folk, men krysser jazz så vel som samtidsmusikk og andre sjangre. Hvordan er det dere har funnet frem til uttrykket? Og hvordan har du jobbet med komposisjonene?
– Uttrykket er i stor grad skapt av besetningen, blandingen av akustiske og elektriske instrumenter, stryk og blås, orgel og trekkspill, de musikerne som er med. Det er veldig viktig for meg at alle som er med får bidra inn i helheten, og det gjør de. Heldigvis er de lyttende musikere, samtidig som det skal være lov å skjære ut litt og være litt «wild card» også.
Med komposisjonene så tenker jeg kanskje mer på hvordan prosessen skal være når jeg kommer med nytt materiale enn selve det musikalske materialet, som ofte er ganske enkelt. Jeg har testet ut litt ulike kompositorisk innfallsvinkler, men felles for alt er at vi lærer ting på øret. Det setter jo noen begrensninger for hva jeg kan presentere for de andre, men ting sitter jo bedre når man lærer ting på øret. Så mulighetene for å utvikle materialet sammen føles større. Det er på en måte sånn jeg alltid har jobbet med folkemusikk, men det er jo ikke folkemusikk vi spiller i Avant Folk.


Avant Folk. Fra venstre: Erlend Apneseth, Fredrik Luhr Dietrichson, Rolf-Erik Nystrøm, Oddrun Lilja Jonsdottir, Per Oddvar Johansen, Frode Haltli, Ståle Storløkken, Hildegunn Øiseth, Juhani Silvola og Hans P. Kjorstad. Foto: Knut Utler.

Og skal dere på turne med Avant Folk?
– Vi har dessverre bare en jobb til i høst, på November Music i Nederland. Over nyttår skal vi på en liten turne i Nord-Norge, også blir det litt mer utover i 2024. Det er bare å booke oss!

Instrumentet ditt, akkordeon, er gjerne knyttet opp mot folkemusikk, hvor startet interessen for instrumentet? Og hvordan har du utforsket deg frem til det musikalske landskapet du nå befinner deg i?
– Jeg vokste opp i Våler i Solør, et lite sted langs Glomma mellom Elverum og Kongsvinger. Som syvåring ønsket jeg meg et trekkspill til jul – jeg tror jeg hadde sett en gutt spille på TV – og etter en start på musikkskole hos en lærer som egentlig underviste el-orgel, så gikk jeg videre til en privat lærer på Løten som nettopp hadde kommet hjem fra studier i Moskva. Men det varte ikke så lenge med han. Etter det, fortsatte jeg med Erik Bergene som lærer i flere år. Han studerte akkordeon på NMH, men kom hjem til foreldrene i Solør hver helg for å dirigere voksenkorpset. Jeg spilte også basstrombone i det korpset, og etter hvert litt i storband og sånn.
Musikalsk var jeg nok litt i min egen boble. Men jeg har to brødre som var veldig interesserte i musikk også. Vi lånte plater på musikkbiblioteket på Hamar, så vi hørte mye norsk jazz og klassisk musikk. Husker blant annet at jeg satt med storebroren min og hørte på Bach på rommet hans i kjelleren drithøyt. Og de Evind One platene husker jeg godt, og Lille Frøen Saxofonkvartett.
Jeg spilte mye med lillebroren min Marius, som er trompetist. Også ble jeg med i trekkspillklubben med en gjeng gubber, som et slags sideprosjekt til at jeg øvde masse klassisk.
På musikkhøgskolen studerte jeg klassisk, men jeg startet også RUSK med to av de første folkemusikkstudentene på NMH, Vegar Vårdal og Unni Løvlid. Vi spilte sammen i mange år og ga ut to plater etter hvert. Jeg var på kontoret til Torgrim Sollid på en slags audition, også fikk jeg være med på litt samspill med jazzped, og der gikk det jo hyggelige folk som Hild Sofie Tafjord og Lars Andreas Haug. Hild tipset i 1999 Trygve Seim om at han måtte spørre meg om å være vikar i det store bandet sitt – han hadde akkurat gitt ut «Different Rivers» på ECM – Trygve inviterte meg med på innspillingen av «The Source And Different Cikadas» med Manfred og Jan Erik i Rainbow, også fikk jeg gi ut første soloplate på ECM New Series i 2002.
Jeg traff Rolf-Erik Nystrøm og Håkon Thelin i POING også mens jeg studerte, kona mi Maja også. Jeg arbeidet mye med samtidsmusikk i studietida, dro til København og studerte der etter hvert, men spilte hele tida andre ting også.
Jeg hadde spilt veldig mye ute i hele oppveksten, på sånn som basarer og gamlehjem. Jeg tror oppveksten min la veldig mye av grunnlaget for hva slags musikk jeg ville drive med, en merkelig blanding. Også traff jeg viktige samarbeidspartnere i studietida, som førte meg i litt andre retninger.

Har du noen andre prosjekter på gang?
– Jeg har jo en del faste prosjekter: Er med i Håkon Kornstad sin trio med Mats Eilertsen, litt forskjellig med Sigurd Hole. Mye forskjellig med Trygve Seim – vi har spilt inn ny duoskive som kommer også. Jeg skal spille litt mer med Inger Hannisdal framover. Jeg er med på litt ulike innspiller som kommer. Så det er litt av hvert, men bare ting jeg liker. Jeg spiller også med klassiske musikere innimellom, folk som Atle Sponberg og Catharina Chen, på klassiske kammermusikkfestivaler og rett før jul skal jeg være solist i Helsinki filharmonien med musikk av danske Bent Sørensen.

Hva hører du på for tiden?
– Jeg må sjekke ut «Stained Glass» med Johan Dalene og Christian Ihle Hadland. Jeg hørte de spille Poulenc-sonaten for fiolin og piano på en festival i fjor, og fikk helt bakoversveis. Også vil jeg anbefale skivene til tre fantastiske musikere som var med på siste konsert med Avant Folk: Joakim Rainer trio «Light Sentence», og to skiver jeg ikke har hørt ennå: Bliss Quintet si nye skive, der Oscar Andreas Haug spiller, og den kommende skiva til Veslemøy Narvesen.

Er det noen konserter du tenker å dra på som du kan anbefale?
– Jeg tenker jo at det viktigste nå er å få med seg siste rest av sopphøsten, gå ut i skogen. Vi skal ut og gå noen dager på Finnskogen med familien nå i høstferien. Men jeg skal høre Filharmonien med Janine Janson som spiller Sibelius fiolinkonsert om et par uker. Kanskje mest fordi ungene mine digger det, men jeg gleder meg også til det. Ellers er det jo gode konserter i Oslo nesten hver dag.

Du kan følge med på Frode Haltlis prosjekter på hans hjemmeside

Fra forsiden

Nyhet

Sært i Smeltehytta

Kongsberg Jazzfestival har programmet for årets Særingfest klart. Den mer eksperimentelle delen av festivalen byr i år på blant annet trioen SPACE, Phil Minton & Veryan Weston, Nicole Mitchell solo og Christian Wallumrød & Ingebrigt Håker Flaten.

Nyhet

Vossa Jazz utlyser to stillinger

Etter ett års permisjon fra stillingen som festivalsjef i Vossa Jazz, har Trude Storheim annonsert at hun går nye veier. Nå utlyser festivalen både sjefsjobben og en produsentstilling. Søknadsfrist er 12. mai.

Meld deg på vårt nyhetsbrev