Nyhet

Oslojazz står for døra

Søndag åpner Oslo Jazzfestival med utsolgt konsert i Operaen. – Publikum kan forvente å høre musikk som både har historisk forankring og musikalske uttrykk som er uhørte og splitter nye, forteller festivalsjef Øyvind Larsen om årets program.

Den trettiåttende Oslo Jazzfestival åpner søndag 13. august med Jan Garbarek Group feat Trilok Gurtu i Den Norske Opera & Ballett. I løpet av sju dager presenterer festivalen over 70 konserter på en rekke scener rundt om i hovedstaden. Jazzinorge fikk en kort prat med festivalsjef Øyvind Larsen i innspurten.

Hvordan er det med nervene nå bare få dager før åpningen?
– Det er helt klart nervepirrende, men også pirrende av den positive sorten. Over 300 musikere skal på scener rundt i byen og over 70 konserter skal gjennomføres på 7 dager. Det er jo vanlig at ett eller annet ikke går helt som planlagt med så mye folk i omswing, det er bare det at vi ikke vet hva før det skjer. Samtidig har vi et superbra team både i administrasjonen og med frivillige som har jobba iherdig gjennom store deler av sommeren for å få detaljene på plass. Så jeg føler meg trygg på at vi får gjennomført festivalen på en bra måte for både musikere, publikum, frivillige og gjester.

Årets program spenner virkelig bredt, og du har tidligere uttalt at årets program tøyer jazzbegrepene. Fortell litt om hva vi kan forvente.
– Det er herlig å høre at programmet oppfattes som bredt! Det som i mitt hode er jazzmusikk, er en ekspanderende kunstform som alltid har vært i bevegelse. Uttalelsen om at vi tøyer i jazzbegrepene er for å utfordre oppfattelsen av hva jazzmusikk er om man går utenfor de etablerte stilretningene som swingjazz, coojazz, be-bop eller frijazz. Så her kan publikum forvente å høre musikk som både har historisk forankring og musikalske uttrykk som er uhørte og splitter nye.

Dere har også innlemmet litt flere spillesteder enn tidligere. Er det et mål å nå ut til et nytt og bredere publikum?
– Det er ikke et mål i seg selv å nå ut til et bredere publikum ved valg av spillesteder. Valg av spillesteder handler i større grad om å finne de riktige spillestedene til de riktige konsertene vi har booket. Vi ønsker selvfølgelig å stadig nå nye publikumsgrupper, men tenkningen rundt publikumsutviklingen ligger heller i programmeringen enn i valg av spillesteder.

Søndagen åpner dere med Jan Garbarek Group og Trilok Gurtu i Operaen, en konsert som raskt ble utsolgt. Hvordan ser det ut med resten av billettsalget? Merker dere noe til et avventende «døra-publikum» som det er snakket så mye om post-pandemi?
– Vi opplever et langt bedre forhåndssalg enn det vi har de siste årene. Sammenlignet med fjoråret på samme tid har vi en økning i billettsalget på 86 %, så det virker som det avventende døra-publikummet er tidligere ute i år for å sikre seg billetter. I tillegg til Garbarek i operaen er Arild Andersen’s Sagn på Riksscenen nå utsolgt og de begynner å bli få billetter igjen flere andre konserter.

Hvilke konserter ser du selv spesielt fram til i år?
– Det umulige spørsmålet fordi jeg ser jo frem til alle konsertene jeg får muligheten til å stikke innom og låne øre til. Samtidig er det noen konserter på programmet som settes opp for alle første første gang, som møtet mellom bassistene Arild Andersen og Henri Texier, Karl Seglem’s Mytevegar, Bushman’s Revenge med Alexander Hawkins og konserten med USBL-jazztalentvinner Kristina Fransson. Sist må jeg nevne Oslojazz Talent. Om jazzen er en ekspanderende kunstform så blir det mye ekspansjonen her!

Se hele programmet til Oslo Jazzfestival her.

Fra forsiden

Now's the time

NTT: Panikk i gavedisken

Gjør gaveinnspurten lettere med vår store spesial, hvor Jazznytts skribenter kommer med sine tips fra jazzen og omegnen!

Nyhet

Halvannen million til Nordnorsk Jazzensemble

Nordnorsk Jazzensemble er tildelt 1,5 millioner kroner fra Samfunnsløftet, Sparebank1 Nord-Norge. - Dette gjør at vi nå kan utvikle nye prosjekter, sier en svært glad daglig leder i Nordnorsk jazzsenter, Ulla-Stina Wiland.

Meld deg på vårt nyhetsbrev