Malwina Witkowska tilrettela for at Ingebrigt Håker Flaten og Fredrik Ljungkvist fikk dyrket sin egen drue i Polen, etter å ha booket dem inn på 50-årsdagen til faren sin. Hun jobber med grenseløs og banebrytende musikk i sitt bookingbyrå og blogg, No Earplugs, som også leverer produksjonstjenester for Trondheim Jazzorkester.
I spalten Ukas Jazzprofil presenterer Jazzinorge.no en aktuell musiker, arrangør, storband eller annen jazzaktør. Har du tips, send oss gjerne en epost.
Malwina Witkowska
– Hei hei! Det går veldig bra, takk. Travle dager på jobb, men husker alltid å nyte sola og livet.
No Earplugs er et bookingbyrå og en blogg som du driver. Hva slags musikk jobber du med?
– Jeg jobber med musikk som først og fremst får meg til å føle mye. Noen ganger gir det enorm glede og lyst til å danse, andre ganger kan det være behov for å dykke dypt ned i tankene eller felle en tåre. No Earplugs står på den friere siden av jazz, og jobber med grenseløs og banebrytende musikk. Artistene er etter min mening helt enestående. Jeg kunne ikke ha representert musikk som jeg ikke hører på selv. Når du ser meg på en konsert til et band fra No Earplugs, er jeg alltid på første rad, danser, hyler og tar masse bilder med analogt kamera. Jeg er den største tilhengeren av prosjektene og musikerne jeg jobber med.
Du flyttet til Norge fra Polen i 2018 på utveksling for å studere kulturledelse. Hva var grunnen til at du gjorde det? På jakt etter skandinavisk jazz, mon tro?
– I august 2018 flyttet jeg til Oslo som utvekslingsstudent på det siste året av masterprogrammet i Skandinavistikk, som jeg tok i Polen. Jeg tenkte at jeg blir med på utveksling kun et halvt år som planlagt for å bli kjent med norsk kultur og øve på språket. Jeg hadde det så bra i Oslo at jeg bestemte meg for å utvide utvekslingen til neste semester. Samtidig begynte jeg som frivillig på Nasjonal jazzscene og Blow Out!, og dro på konserter et par ganger i uka. Jeg møtte mange musikere og ble helt besatt av den norske scenen. Da jeg ble ferdig med masteroppgaven, bestemte jeg meg for å søke om årsstudium i Kulturledelse ved Oslo Met. Jeg fikk studieplass og begynte i august 2019. Siden da har jeg vært fast bosatt i Oslo.
På 50-årsdagen til faren din booket du inn Ingebrigt Håker Flaten og Fredrik Ljungkvist. Hvordan gikk dette for seg? Var dette starten på booking-karrieren?
– Ahh, det får meg til å lyse opp hver gang jeg tenker på den nydelige begivenheten. Ingebrigt var en av de musikerne som faren min spilte for meg hjemme i Polen. Jeg tok emnet «Nordic Music History, Genres and Identities» da jeg var utvekslingsstudent på UiO, og skrev semesteroppgaven min om albumet til Ingebrigt Håker Flatens Village Songs, «Den Signede Dag». Jeg tenkte at det kunne vært kult å intervjue Ingebrigt om dette og inkludere svar i oppgaven for å få mer innsikt i musikken og hele albumopplegget. Heldigvis spilte han med Two Bands And A Legend på Blå før leveringsfrist, så jeg introduserte meg selv etter konserten og fortalte om ideen min. Han ble veldig overrasket over at jeg kjente til dette albumet, og ikke minst at jeg skriver en semesteroppgave om det. Det var slik vi møttes og han sa ja til intervjuet. Et par måneder senere spurte jeg Ingebrigt om å spille på 50-årsdagen til faren min. Han var utrolig gira på dette helt fra begynnelsen. Så ville jeg finne en annen musiker for å booke en skikkelig bursdagsduo. Jeg fant ut at Fredrik skulle spille på Kampenjazz sammen med Bushman’s Revenge, og da tenkte jeg at han kunne blitt med til Polen. Etter konserten gikk jeg bort til ham og forklarte hele saken. Han hadde kun én forespørsel: «Send meg gjerne detaljer og oversikt over datoer på mail og så tar vi det derfra.» Jeg sendte e-posten samme kvelden, og neste dag fikk jeg svar: «Jeg er med!»
Jeg kommer aldri til å glemme denne bursdagshelgen. Faren min skjønte ingenting, og hadde ingen anelse om at to av hans største musikalske helter skulle spille en privat konsert for han og familien vår. Jeg var i kontakt med musikerne og ordnet logistikk samt hele produksjonen, men det kunne jeg aldri ha fått til uten stor hjelp av hele familien min, søsken, kusiner, kona til faren min, bestemor, tante og hunden hennes. Alle var involvert.
Vi inviterte faren min og musikerne til en polsk vingård utenfor Wroclaw. Det var en nydelig helg med en intim, uforglemmelig konsert i en bygning der vinen blir lagret. Akustikken var fenomenal. Etterpå spiste vi god mat sammen og hang helt til kl. 05.00 på morgenen, da måtte jeg kjøre Ingebrigt tilbake til flyplassen. Eierne av vingården har en tradisjon om å be musikere på besøk om å plante sitt eget druefrø som et lite minne. Dagen før avreise, plantet Fredrik et druefrø for han og Ingebrigt, med litt hjelp fra faren min og lillesøster. Et par uker senere ble druen merket med en vakker merkelapp med musikernes navn.
Siden det, har Ingebrigt og Fredrik blitt en viktig del av familien vår. Jeg fant ut at det er veldig gøy å arrangere ting, og at jeg faktisk kan få det til. Det var sikkert på det tidspunktet jeg fikk ideen om å drive med musikk og konserter på et profesjonelt nivå.
For de som ønsker mer detaljer om bursdagen, har jeg skrevet ned hele historien på bloggen min her. Opptaket fra bursdagen kan også kjøpes på Bandcamp.
Malwina Witkowska jubler på første rad. Foto: No. Photos, Norbert Burkowski.
Hva er det som driver deg til å jobbe med booking?
– Da jeg begynte å studere kulturledelse, ble jeg stadig mer kjent med det norske jazzmiljøet. Etter 50-årsdagen skjønte jeg veldig fort at jeg har lyst til å jobbe med musikk, men visste ikke helt nøyaktig i hva slags stilling. Jeg møtte enda flere musikere, og plutselig var det klart at det finnes et enormt behov for agenter. Det var flere som spurte meg om å hjelpe med booking, så da bestemte jeg meg for å starte for meg selv. No Earplugs ble opprettet i 2020.
Min motivasjon for booking er først og fremst de fantastiske menneskene jeg jobber med og musikken de lager. Jeg er deres største fan, og tror virkelig på dem, deres musikk og energi. Dessuten henter jeg masse inspirasjon fra dem: Andreas Røysum, Marthe Lea, Hans P. Kjorstad, Mette Rasmussen, Ingebrigt Håker Flaten, Thomas Johansson, Ola Høyer, Jonas Cambien, for å nevne noen. Uendelig takknemlig for å ha dem i livet mitt.
Jeg er veldig gira på å oppdage ny og spennende musikk, og jeg vil spre liknende nysgjerrighet blant publikum, promotører og journalister. Det er utrolig tilfredsstillende når promotørene tør å booke «noe annet», kanskje mindre kjent og nytt for publikum, men så kraftfullt at de aldri kommer til å glemme konsertopplevelsen. Det varmer hjertet mitt når man får positiv feedback både fra publikum og arrangører.
Booking er mye mer enn å sende eposter. Man er stadig ute og møter forskjellige mennesker. Det er viktig å bygge gode relasjoner, reise rundt på festivaler, konferanser, drøfte ideer, markedsføre, spre ord om musikken, være kreativ, stå på selv om man får flere ”nei”, hjelpe og inspirere hverandre. Dette gleder meg.
Kan du fortelle litt om hvordan du begynte som produsent for Trondheim Jazzorkester? Og hvordan det er? Det må jo være et ganske stort puslespill som skal gå opp, støter du på noen utfordringer i forhold til det?
– Jeg søkte om produsentstillingen før sommeren 2022, og startet allerede 1. september. Jeg synes det er en fantastisk mulighet for meg å utvikle mine produsentkunnskaper, få enda mer erfaring og utsette meg selv for flere utfordringer. Det er mange utfordringer: det å jobbe med større produksjoner samtidig, håndtere flere folk og forespørsler på én gang, finne ut av logistikken, vikarer, booking, uforutsette reiseforsinkelser eller kanselleringer og så videre. Jeg har funnet mitt eget system for å ha kontroll over orkesteret og alle oppgavene. Det hjelper mye når man finner ut av ting selv og lager et eget system. I tillegg er jeg ikke helt alene i denne stillingen, jeg jobber tett med Bjørn Willadsen og Ole Morten Vågan, og jeg setter veldig stor pris på deres kunnskap, erfaring og alle tips jeg får underveis. Samtidig føler jeg meg godt mottatt og respektert. Jeg synes vi gjør et godt team. Håper at de føler det samme.
Jeg lærer masse av denne jobben, og føler meg allerede sterkere med kunnskapen, som jeg bruker daglig. Dessuten tror jeg også at jeg kan bringe noe nytt til orkesteret, bruke nettverket mitt for å booke konserter på nye steder og festivaler, eller introdusere mer miljøvennlige tiltak i forhold til turnering. Jeg er veldig stolt av å være en del av dette miljøet. Så langt har jeg fått masse hjelp og forståelse av både management, musikere og arrangører. Gleder meg til fortsettelsen.
Har du noen andre planer fremover? Eller noe du vil dele med oss?
– Jeg har noen drømmer og planer for Japan, men vil ikke si altfor mye enda. Stay tuned. Jeg har også lyst til å utvide omfanget av No Earplugs til å være noe mer enn et bookingbyrå. Dere får sikkert høre om dette når tida kommer.
Er det noen konserter du gleder deg til? Noe du vil anbefale?
– Gleder meg enormt til Large Unit 10-årsjubileum og Ben LaMar Gay på Nasjonal jazzscene i slutten av mars. Jeg venter alltid spent på neste programslipp av Blow Out! og Improverk-konsertseriene, og de kan jeg anbefale på det sterkeste. Det er også spennende å følge det nye musikkprogrammet på Munchmuseet, dette har jeg lyst til å bli med på mer framover.
Hvilke plater hører du på? En du vil anbefale oss?
– I det siste ble jeg helt gal etter et nytt, fortsatt hemmelig, opptak av den tredje plata til Andreas Røysum Ensemble. Dere kan allerede glede dere til utgivelsen. Veldig spent på når resten av verden skal høre på det senere i år. I tillegg kan jeg anbefale å sjekke ut et legendarisk og jævlig crazy album av Ground-Zero, «Plays Standards». Faren min og jeg ga ut en unik reissue på dobbel LP (for første gang) i samarbeid med det polske plateselskapet «Not Two» i september 2022. Enestående plate som flere bør høre på. Hvis noen har lyst til å eie en kopi, er det bare å ta kontakt med meg.
Lenke til No Earplugs hjemmeside