Trombonist Gunnar Gotaas startet opp Magnolia Jazzband i 1972. Nå skal han og bandet feire 50 år med stor jubileumskonsert i Oslo konserthus 12. september og flere konserter utover høsten.
I Ukas Jazzprofil presenterer vi en aktuell musiker, arrangør, storband eller jazzaktør. Har du tips, send oss gjerne en epost.
Gunnar Gotaas
Hei, Gunnar, gratulerer med det kommende Magnolia-jubileet! Er du i festmodus om dagen?
– Tusen takk. Ja, det kan man si.
Magnolia Jazzband har nå holdt på i imponerende 50 år. Hva er hemmeligheten?
– For Magnolia har det vært å elske den musikken som vi har fått spille, et privilegium. Man må være ydmyk. Det å være gode venner i bandet er også viktig.
Som med alle stilretninger innen musikk og kunst har interessen for tradjazzen gått i bølger. Inntrykket er at det er en liten tradjazz-vekkelse igjen i disse tider, blant annet flere unge musikere som lar seg inspirere og plukker opp denne tradisjonen. Er det noe dere merker noe til?
– New Orleans Workshop, vår jazzklubb som også er 50 år i år, satt i gang ett ungdomsprosjekt som trompeteren Tore Jensen ledet. Ut av dette kom bandet Jazzin Babies med blant annet musikere som Kristoffer Kompen, Erik Eilertsen, Lars Frank og Torgeir Koppang. Det kommer noen nye som spiller tradisjonell jazz, men hvordan det er med rekrutteringen akkurat nå er jeg ikke sikker på.
Dere har spilt mye i utlandet, ikke minst i tradjazzens fødeby New Orleans. Hvilken betydning har dette hatt for bandet?
– Det har hatt mye å si. Vi har spilt på Jazz and Heritage festivalen mange ganger, første gang i 1978. Morten Gunnar Larsen, vår pianist, flyttet til New Orleans i 1979 for å spille i showet One More Time. I 1981 ringte Molde jazzfestival til meg og spurte om Magnolia kunne spille i Molde kirke under festivalen. Jeg tok kontakt med Morten og han spurte sangerinnen Lillian Boutté som
takket ja. Senere har vi jobbet med vokalistene Topsy Chapman, Al Carson og Tais Clark fra samme show. I 1986 ble vi invitert til Ascona Jazzfestival i Sveits, der vi fikk platekontrakt med GHB Records fra New Orleans, det største plateselskapet for tradisjonell jazz i USA. Mange av våre plater er utgitt der. Den innspillingen som har solgt mest er Fine and Mellow med Magnolia og Topsy Chapman.
Magnolia Jazzband. Foto: Ken Ingwersen
Dere har gitt ut 14 plater, sist Salige Stund – Hymner fra Skandinavia i 2020. Har dere planer om flere utgivelser og nye samarbeid?
– Nei, ikke foreløpig.
Og mandag 12. september skal dere markere 50 år med stor jubileumskonsert i Oslo konserthus. Hva kan publikum forvente å høre der?
– Publikum kan forvente seg og høre litt fra våre 50 år. Vi har med den flotte vokalisten og gitaristen Adam Douglas, så det blir gøy
Men dere har flere konserter i år som markerer jubileet. Fortelle hva annet dere har på programmet fremover.
– Vi har over 20 jubileumskonserter i høst/vinter og spiller blant annet i Nordstrand kirke med sangerinnen Tracee Meyn, Botnaryd kyrka i Jönköping i Sverige, Ås kirke, Bærum kulturhus, Sundvolden hotell, Herr Nilsen i Oslo, Drøbak kirke, Norberg kirke med Majken Christiansen, Lørenskog jazzklubb, Lillestrøm jazzklubb osv. Vi er også på turne i Spania i oktober og det blir julekonsert i Oslo konserthus 19. desember. Neste år skal vi til Sverige igjen, samt til Sildajazz med Adam Douglas.
Og helt til slutt, to faste spørsmål:
Har du en konsertanbefaling?
– Bærum kulturhus 8. november og Nordstrand kirke med Tracee Meyn den 29. september. Oversikt over våre konserter ligger her.
Og en plateanbefaling?
– Fine and Mellow (1993) med Topsy Chapman og Salige Stund (2020) med Magnolia Jazzband.