Ukas Jazzprofil

UKAS JAZZPROFIL: Signe Førre

Bassist, vokalist og komponist Signe Førre legger ut på turné 30. mars med sitt bestillingsverk Fagert i Finnesloftet. – Jeg har lenge ønsket å bevege meg i et musikalsk landskap der jazzen og etniske element fra Øst-Europa og Norden blir smeltet sammen, forteller Førre, som tolker musikk fra blant annet Serbia, Bulgaria og Tyrkia på originalspråkene.

I spalten Ukas Jazzprofil presenterer Jazzinorge.no en aktuell musiker, arrangør, storband eller annen jazzaktør. Har du tips, send oss gjerne en epost.

Signe Førre

Hei, Signe, hvordan står det til?
– Det går veldig bra! Litt hektisk om dagene, men det er jo godt at det endelig skjer mye igjen!

Du skal nå på turné med et bestillingsverk med din egen kvartett?
– Ja, og det gleder vi oss veldig til! Signe Førre Kvartett er klar til å vise frem bestillingsverket Fagert i Finnesloftet i Hønefoss, Oslo, Stavanger, Haugesund, Øystese og Sveio i denne omgang. Verket er en reise gjennom ulike tidsepoker og kulturer der jeg har laget nye arrangement på kulturskatter som har blitt til etter at Finnesloftet ble satt opp på Voss rundt 1295. Finnesloftet er landets eldste middelladerhall i tre og i 2019 arrangerte Finnesloftet konsertrekker med ulike artister der jeg ble valgt ut til å skrive bestillingsverket Fagert i Finnesloftet. Tanken bak verket var å hedre Finnesloftet ved å sette fokus på kulturarv og nyskaping med en musikalsk tidsreise gjennom ulike kulturer og tidsperioder der rammene rundt er fornyet, men kjernen består, akkurat som Finnesloftet som har fått et nytt landskap rundt seg, men likevel står støtt som en del av vår kulturarv.


Signe Førre foran Finnesloftet. Foto: Terje Nesthus

Verket består av nye arrangement av musikk fra en rekke kulturer, og du synger på de ulike originalspråkene. Ingen liten oppgave. Hvordan har du jobbet for å mestre det?
– Jeg har faktisk tatt kurs i serbisk språk og kultur, og reiste til Serbia for å samle inspirasjon til verket i 2019. Der fikk jeg praktisert serbisk og det var veldig gøy og eksotisk å høre sanger fra landene på Balkan i gatene der, og se musikere som gikk med kontrabasser på ryggen og trompeter i hendene i Skadarlija, som er en gammel bohemsk gate i Beograd.

Jeg kan nå lese serbisk på både latinsk og kyrillisk skrift og har tilegnet meg nok kunnskaper til at jeg kan lese alle språkene i verket for å kunne fremføre det med god uttale.  Språkene som er med i bestillingsverket er engelsk, norsk, serbisk, makedonsk, tyrkisk, bosnisk og bulgarsk. Jeg har reist til de fleste av landene tidligere og blitt inspirert av deres musikk og kulturarv, så det er ikke tilfeldig hvilken sanger jeg har tatt med i verket. Jeg hadde et forhold til alle sangene fra før og det er en glede å få vise de frem i ny drakt sammen med Torbjørn Økland, Jo Asgeir Lie og Kåre Opheim.

Jeg har lenge ønsket å bevege meg i et musikalsk landskap der jazzen og etniske element fra Øst-Europa og Norden blir smeltet sammen og får utfolde seg fritt og skape en stemning som er både vakker, spennende og nyskapende. Frøet ble sådd da jeg fremførte den makedonske folkesangen Jovano Jovanke med Erlend Slettevoll på piano og Håkon Mjåset Johansen på trommer under Vossa Jazz i 2018. Signe Førre Kvartett er en videreføring av denne ideen om å utforske grensene mellom ulike sjangre og kulturutrykk.

Og du har fått annerkjennelse for tolkningene dine?
– Ja, vi har fått masse flotte tilbakemeldinger fra publikummere, og musikken har også nådd ut til landende originalmaterialet kommer fra. På sosiale medier har jeg fått anerkjennelse fra folk fra ulike land og jeg har fått høre at jeg mestrer deres språk på en veldig god måte og at de setter pris på tolkningene mine.

Fortell om musikerne du har plukket ut til dette verket.
– Jeg valgte å ta med Jo Asgeir Lie på trekkspill siden jeg synes han spiller så vakkert og lyrisk, og Kåre Opheim siden han har en unik rytmesans og måte å spille på som passer perfekt til musikken jeg var i ferd med å utarbeide. Det rytmiske har vært en av de viktigste elementene i bestillingsverket og jeg har lagt inn masse markeringer og detaljer for trommer og perkusjon, men det er også mye åpne landskap der det er rom for improvisasjon for alle musikerne. Samarbeidet med Jo Asgeir Lie og Kåre Opheim ble en stor suksess, og jeg valgte å videreutvikle verket og invitere med Torbjørn Økland på gitarer, bouzouki og trompet for å gjøre musikken komplett. Som barn var Vamp min favorittgruppe, spesielt Månemannen-albumet og livealbumet Folken har betydd utrolig mye for meg. Det var Torbjørn som var helten, og jeg elsket måten han krydret musikken på og soloene hans, spesielt på Folken-albumet. Han har en veldig utenlandsk måte å spille på, uten at det helt går an å sette det i bås, noe som passer perfekt til Fagert i Finnesloftet.  Vi har veldig lik oppfatning av musikk, og det er veldig givende å samarbeide med Jo Asgeir Lie, Torbjørn Økland og Kåre Opheim.

Er det internasjonale planer for prosjektet?
– Ja, absolutt! Jeg har en bookingagent i Tyskland som er i gang med å planlegge turné for oss i Tyskland i 2023! Jeg har som mål at Fagert i Finnesloftet skal bli fremført i andre land også.

Har du andre spennende planer for året?
– Jeg er i gang med å utarbeide nye prosjekt og komponere ny musikk. Jeg har fått til et samarbeid med en perkusjonist og slagverker fra Cuba, og vi er helt i startfasen med å lage et felles repertoire og konsept sammen. Målet er konserter i Cuba og i Norge i første omgang, og vi håper på å bli ferdige med alle detaljene i løpet av året, så vi er klar for bookinger i 2023. Det blir også flere konserter fremover med Signe Førre Trio som består av Eivind Austad på piano og Håkon Mjåset Johansen/Stein Inge Brækhus på trommer og til høsten blir det turné i oktober.

Og helt til, slutt har du en konsertanbefaling?
– Jeg vil anbefale (EXIT) KNARR, bestillingsverket til Ingebrigt Håker Flaten! Jeg var på urfremføringen på Vossa Jazz i 2021 og syntes det var veldig spennende musikk og helt rått! Jeg ønsker også å fortelle litt om en konsert litt lengre bak i tid som har hatt stor betydning for mitt retningsvalg som musiker: Det var på Maijazz i 2017 med Anders Jormin/Lena Willemark /Karin Nagakawa. Det var på denne konserten at jeg fant ut at jeg ønsket å gå mine egne veier og eksperimentere med jazz og folkemusikk fra ulike kulturer. Samme år gikk jeg i gang med å lage et jazzarrangement på den makedonske folkesangen Jovano Jovanke som ble fremført året etter på Vossa Jazz. Anders Jormin er mitt store forbilde som kontrabassist, og han har inspirert meg til å følge den stien hjertet mitt har ført meg inn på med flerkulturell folkemusikk og jazz.

Og en plateanbefaling?
Steinar Raknes Quartet, Live in Tokyo! Fantastisk flott plate med jazz av ypperste klasse! Et like fantastisk album er Tre Vise Menn, juleplata til Mathias Eick. Det er et utrolig flott instrumental-album med nye jazzarrangement på julesanger hvor han har med seg musikere fra Iran og Tyrkia som spiller eksotiske instrument som ney og duduk. Denne platen har inspirert meg veldig, og jeg synes at måten sangene er arrangert på er utrolig spennende og elegant og jeg hører på dette albumet hver jul.

Fra forsiden

Ukas Jazzprofil

UKAS JAZZPROFIL: David Jønsson

David Jønsson kvesser blyanten. Det neste året vikarierer han som markedsansvarlig på Nasjonal jazzscene, og med fem ukentlige konserter i jazzens storstue Victoria, er det mye tekstarbeid og info som skal pushes ut.

Meld deg på vårt nyhetsbrev