Gitarist Oddrun Lilja er Kampenjazz’ residerende kapellmester denne våren, og åpner konsertsesongen søndag 9. januar på Cafeteatret i Oslo. Arrangørene satser friskt med et flott vårprogram, og er optimister tross alt.
Som den niende residerende kapellmester i rekka får Oddrun Lilja prøve ut nye samarbeid og nytt musikalsk materiale gjennom tre konserter denne våren. Kampenjazz lanserer et solid sesongprogram som også inkluderer konserter med blant andre Kongle Trio, Nakama, Elin Rosseland/Johannes Eick, Wako og The Source.
På klubbens sesongåpning 9. januar spiller Oddrun Lilja med sin trio Moksha, som for anledningen har med seg Ustad Ashraf Sharif Khan, en verdensledende stemme på sitar. Kampenjazz arrangerer sine konserter på Cafeteatret som driftes av Nordic Black Theater, og bookingansvarlig i Kampenjazz, Jon-Kristian Johnsen, er trygg på at regler og smittevern er ivaretatt under sesongåpningen: – Nordic Black Theatre er gode på å finne ut hvor mange billetter vi kan selge gitt de reglene som gjelder. De tar et aktivt grep med oppsettet av stoler og bord. Det er etablert et system for bestilling av kaffe, te og mineralvann fra bordene i påvente av at øl og vin kan legges til listen.
– Kulturlivet må gå videre
Tross pandemi og restriksjoner ser Jon-Kristian Johnsen positivt på gjennomføring av konsertene denne sesongen: – Vi er optimister! Alle musikerne har akseptert at det verste som kan skje er at det blir strømmekonsert med billettsalg. De får gjennomført en konsert med bandet, og honoraret er sikret. Vi har gleden av å bidra til at kulturlivet går videre selv om det skjer på sparebluss. Dette er mulig på grunn av det utmerkede samarbeidet vi har med Nordic Black Theatre, og bevilgningene fra Kulturrådet og Oslo kommune som gjør det mulig for oss å drive videre selv om billettinntektene blir lave, forteller Johnsen.
Men det er ingen tvil om at det er utfordrende å være konsertarrangør i disse tider med nasjonale restriksjoner og forbud som stadig skifter.
– Kampenjazz drives helt og holdent på frivillig basis så hjemmekontor er vi vant til, sier Johnsen litt spøkefullt, men legger til: – Det er ikke så lett å sette sammen et program når man ikke vet om det blir noe av. Vi er veldig privilegert som har dette utmerkede samarbeidet med Nordic Black Theatre. Ved siden av tilgangen til Cafeteatret nyter vi godt av at også Nordic Black Theatre er opptatt av at kulturlivet må gå videre, at vi må finne løsninger som gjør at musikerne får spilt selv om vi ikke vet om vi får slippe inn publikum og hvor mange, sier Johnsen.
Han forteller at Nordic Black Theatre under nedstengingen første halvår 2021, utviklet en enkel strømmetjeneste slik at de fikk strømmet konsertene som gikk i perioden helt uten publikum.
– Så snart det systemet var oppe kunne vi lage kontrakter med musikerne der vi sier at dersom vi ikke kan slippe inn publikum lager vi strømmekonsert med billettsalg. Dersom det skjer får musikerne spille og de får avtalt honorar. De økonomiske konsekvensene av begrensede inntekter fra billettsalg løser vi i dialog mellom Nordic Black Theatre og oss, forteller Johnsen, som er opptatt av å ivareta musikerne.