Ukas Jazzprofil

UKAS JAZZPROFIL: Live Foyn Friis

Live Foyn Friis slipper duoplate med Thomas Torstrup neste uke, og skriver på et bestillingsverk til Birkelunden Big Band. Hun er også aktuell med blant annet DKS-turné med eget band, Live Sings Sassy, Oslo14-turné og nytt band med Martin Vinje.

I spalten Ukas Jazzprofil presenterer Jazzinorge.no en aktuell musiker, arrangør, storband eller annen jazzaktør. Har du tips, send oss gjerne en epost.

Live Foyn Friis

Hei, Live, hvordan står det til?
– Hei, Camilla, så koselig å bli spurt om dette her. Går veldig fint, og er travel med både det ene og det andre om dagen. Slipper nytt duo-album med Thomas Torstrup nå siste helga i november, og så er jeg rundt og spiller med tre forskjellige prosjekter. Thomas møtte jeg gjennom masterstudier i Danmark i 2012. Albumet Værfast med Live Foyn Friis & Thomas Torstrup ble innspilt noen år tilbake, da vi rett og slett ble værfast i Lillesand på grunn av et fryktelig regnvær. Vi var på duo-turné på Sørlandet, og Thomas hadde tilfeldigvis fullt studio-innspillingsutstyr liggende i bilen sin. Da rigget vi opp i Meta Hansens Hus, hvor vi hadde spilt konsert dagen før, og nå kan dere få høre resultatet! Releasedag blir fredag 26. november, og plata inneholder både julesanger, noe egen-komponert og noen standards.

Du er nå midt i en liten turné med Oslo14?
– Yes, det stemmer. Vi sang i Vanntårnet på Nesodden Jazzklubb den 13. november, i Eidsvoll Kirke dagen etter, og så i Vigelands Mausoleum den 20. november. Improvisert vokalmusikk i regi av Elin Rosseland, og stykket  «Snow, Whale & Wind» av Bendik Sells.


Live Sings Sassy. Foto: Helge Holst

Du gjør også en lengre skoleturné for Den kulturelle skolesekken i disse dager. Hvordan er det å spille for det publikummet?
– Det blir moro å spille for videregående skoler rundt om i Oslo. Vi skal ha 12 konserter, og jeg tror kanskje det er mulig å smyge seg inn, for andre folk og, hvis man gjerne vil høre? Turnéplanene mine legger jeg alltid her på hjemmesiden min.
Det er jazzbandet mitt Live Sings Sassy, med Magnus Eide på trommer, Bård Helgerud på gitar og Rodrigo Villagra på bass. Vi har funnet frem til et samspill inspirert av Sarah Vaughan og hennes orkesters lekende inngang til det å spille musikk. Ting skjer i øyeblikket, og vi koser oss glugg på hver gig. Egentlig skulle vi bare gjøre én konsert i 2019, men prosjektet har endt opp med å spille en hel masse! Her er en video fra bakgården min på Tøyen hvor vi holdt video-konsert under lockdown sist år:

– Dessuten var vi på Athletic Sound i sommer og spilte inn en plate som har blitt mixet og mastra i USA, og kommer ut på mitt label til våren. Vi har vært på eldrehjem-turnéer før, men det blir første gang på videregående skoler med de 12 kommende konsertene de to neste ukene.

Du holder på med mange andre prosjekter, har turnert over store deler av verden og samarbeidet med anerkjente internasjonale musikere. Fortell litt om hva du er involvert i for tiden.
– Ved siden av dette har jeg bandet mitt Liive, hvor man kan høre blant annet København og låta Høstkjærlighet, som jeg slapp i høst. Det er mitt pop-prosjekt, og er egentlig mer kjent i Danmark. Men veldig moro å bli mere booket i Norge også med dette om dagen. Blant annet skal vi spille på Politiets Årskonferanse og for Tine Meieri, også hadde vi noen kule festivaloppdrag i sommer.

 

– Vi spiller også en konsert på Tukthuset i Oslo før jul. Den 5. desember, tror jeg.
Tidligere har jeg jo hatt en meget internasjonal karriere, og turnert rundt i Europa, Sør-Amerika og USA, men har siden mars 2020 vært lokalisert i Oslo. Og det har egentlig åpnet dører for nye samarbeider på hjemmebane.

Noen nye spennende planer framover?
– Martin Vinje og jeg startet RYKTE, som er et nytt band med låter skrevet av oss i lockdown-tiden. Vi slapp singelen Det Går Over i våres, og mer kommer i 2022. Vi har skrevet masse god musikk sammen, så det er bare å glede seg!

– Dessuten kommer flere singler og en hel plate med Liive. Så det er veldig gøy. Skal trykke opp fargede vinyler. Og ikke for å glemme, så skriver jeg på et bestillingsverk til Birkelunden Big Band, hvor rammene er pop-jazz i norsk språkdrakt for storband. Mer om dette kommer senere, men jeg slipper noen låter med en trio i mitt navn foreløpig, med Bård Helgerud og Sebastian Haugen.

– Dessuten er jeg på duo turné med gitaristen min Bård Helgerud om dagen. Da spiller vi akustiske versjoner av mine sanger, pop og jazz, og et deilig utvalg av norske klassikere, fra Nora Brockstedt og standards som A-Train, o.l. Dessuten er jeg med på hans plate Boarding Completed også, som kommer ut i januar. Det blir fint.

Du startet opp din egen label, FOYN Records, for noen år siden. Hva var bakgrunnen for det?
– Egentlig fordi jeg ble så lei av å vente på folk i musikkbransjen, og når de mente min musikk var moden for utgivelse. Og når de hadde plass og tid til å jobbe med mine ting. Ofte kom ikke platene ut samtidig som turnéene osv, så jeg syntes det var litt digg å få styre det selv. Samt at det er økonomisk lønnsomt å utgi ting selv.
Jeg har vært signet på Universal i Danmark med Liive, og utgitt mine album i eget navn på Curling Legs og Finito Bacalao Records, samt flere internasjonale labels. Det har også kommet veldig masse bra ut av det altså, så jeg angrer ikke på det heller. Men ønsket å ha kortere vei fra meg som kunstner og frem til den musikken som kommer ut. Ikke la det gå flere år, hvis jeg mener det er klart for å utgis. Og det er deilig å kunne styre prosessen mer selv. Savner såklart å ha et stort og godt nettverk rundt meg, når det blir mye å tenke på.


Live Foyn Friis. Foto: Linnea Syversen

Du er kanskje mer kjent i Danmark enn her hjemme. Du har flere ganger vært nominert til den danske jazzprisen, og har mottatt andre priser som blant annet Årets Unge Jazzkomponist. Hva er din tilknytning til Danmark?
– Jeg har studert der, og bodd i Damnark siden 2008. Bodde i Århus frem til 2015, og hadde leilighet i København frem til 2020. Vant en stor pris i 2012, og har vært regnet som dansk artist når vi har opptrådt med mine band rundt omkring på internasjonale festivaler som JazzAhead og 12 Points osv. Så folk blir fortsatt overrasket over at jeg snakker norsk og ikke dansk. Men det har kanskje også litt med etternavnet å gjøre. Har litt danske gener fra Svendborg.

Nå er du tilbake her i Norge. Opplever du forskjeller på jazzscenene i de to landene?
– Savner helt klart jam-tradisjonen med vibben fra La Fontaine i København, og fredagsjammen i Aarhus, men det har jeg nå startet opp hver første fredag i måneden på Tøyen Startup Village. Neste runde blir 3. desember i julejazz-spesial kl 17. Konseptet er; kom rett etter jobb, ta en øl og hør litt jazz og kast deg med på jam. Dette er vokaljazz med hovedfokus på 30-40-talls jazz. Passer perfekt for lindyhop-dansere og folk som vil ut å hygge.

Og helt til, slutt har du en konsertanbefaling?
– Hmm..kom på Lives Fredagsjazz Jam i Oslo, den 3. des kl 17 på Tøyen Startup Village! Tror det blir skikkelig god stemning.

Og en plateanbefaling?
– Hører en del på Cécile McLorin Salvant om dagen. Liveplata Dreams and Daggers vil jeg anbefale.

Fra forsiden

Vossa Jazz 2024 - dag 3

Mowday! Mowday!

FESTIVAL: Ekstatisk, politisk og rørende verk fra underkjente Shannon Mowday toppet årets Vossa Jazz. Les Audun Vingers siste rapport fra festivalen.

Meld deg på vårt nyhetsbrev