Ukas Jazzprofil

UKAS JAZZPROFIL: Lars Martin Dahl

Jazzentusiast, DJ og sokneprest Lars Martin Dahl inviterer til musikk- og samtalefestivalen Hallvardsdagene i Grønland kirke førstkommende helg.

Hver uke presenterer Jazzinorge.no en aktuell musiker, arrangør, storband eller jazzaktør som Ukas Jazzprofil. Har du tips, send oss gjerne en epost.

Lars Martin Dahl

Hei, Lars Martin, hvordan er det med nervene? Alt i rute til festivalen i helga?
– Hei! Jeg har nerver av stål, men kan ikke skjule at jeg er veldig opptatt av at dette skal gå bra. Festivalen er noe av det viktigste jeg har jobbet med og da er det kjipt om det ikke går veien. Ingenting jeg gjør er i rute, men jeg pleier å lande på beina. Satser på det blir en fin festival og at det kommer folk.

Hallvardsdagene er litt mer enn bare en musikkfestival. Det er også en samtalefestival med temadager og lokale stemmer fra Grønland og Tøyen-området. Fortell.
– Jeg er beboerrepresentant i lokalstyret for Områdeløft Grønland og Tøyen. Der har vi lest et lass av beboerundersøkelser og stedsanalyser og jeg prater med mye folk i nabolaget. En del tema og funn gjentar seg og det er noen av disse det er blitt festival av. Samtidig er folk opptatt av at området og folk som bor her trenger et omdømmeløft. Mange opplever stigmatisering fordi de bor på Grønland eller Tøyen, som når de begynner på videregående skole og forteller hvor de bor. Folk trenger å vite at dette er Oslo tøffeste og mest urbane område. Her er det alltid folk ute i gatene og mange av dem holder på med ordentlig kule ting, ting resten av byen kan bli inspirert eller lære av. Vi ønsker å få fram hva slags rikdom som finnes her. Derfor gir vi ordet til mange som sjeldent får det ellers i offentligheten. På festivalen vil man i tillegg til musikken høre hvordan ungdom beskriver det å være ung i et område hvor ungdom ofte blir omtalt negativt i media. De vil gå i samtale med Morgenbladets samfunnsredaktør. Og du vil høre en somalisk forfatter fortelle om hvordan poesi og folkefortellinger er det helt store i somalisk kultur, også for somaliere i Norge. Kanskje festivalen kan bidra til at folk i nabolaget kan bli beskrevet mer nyansert framover. Siste dag vil vi møte noen som bidrar til at sivilsamfunnet blomstrer mer på Grønland og Tøyen enn andre steder jeg kjenner godt. Det trenger hele byen å lære av.

Og du har et flott knippe musikere på programmet. Hvem får vi høre og møte i Grønland kirke denne helga?
– Hver dag har som sagt et tema og jeg har ønsket at både samtalen og musikken skal belyse temaene fra hver deres kant. På folkestemmer blander vi ulik folkemusikk og tenker at det kan underbygge folkeperspektivet i samtalen om hvordan folkefortellinger kan oppstå i dag i et mangfoldig miljø. Da spiller Majaz, Arve Henriksen med Sanskriti Shrestha og Andreas Wildhagen, og Sidiki Camara og Erik Sollid. På skråblikk tar vi opp det at området blir, på ulik vis, kastet skråblikk på og omtalt negativt. Musikken denne dagen har noe kantede, skrått og kompromissløst ved seg og det matcher godt hvordan mange på Grønland og Tøyen er, og at det er både nabolagets og musikkens styrke. Da spiller Jonas Cambien Trio og Paal Nilssen-Love Large Unit. På nyskaping får vi frem kreativiteten og engasjementet i nabolaget – at aktivismen lever og nytter. Noe av den samme kampånden finner jeg hos Nosizwe og Andreas Røysum Ensemble som har frontet saker som Black Lives Matter, kvinnesak, miljøsaken og aksjonert mot våpenfabrikker og mer.

Det dukket plutselig opp en byfestival i sentrum denne helgen også, men dette burde friste publikum til å ta turen videre gjennom Grønlandsleiret. For de som er ukjente med både musikken og området, hva vil du si for å lokke de til Hallvardsdagene?
– Jeg tror det er handelsnæringa som står bak byfestivalen, men jeg vet ikke så mye om den egentlig. Jeg registrerer at byfestivalen avholdes i et sentrum som er mest på Aker Brygge og stopper før Jernbanetorget. Det i seg selv burde understreke viktigheten ved vår festival og hvor du burde befinne deg.

Du er til daglig sokneprest for Gamlebyen og Grønland menighet, og bruker kirken til musikk- og kulturopplevelser ellers også?
– Ja. Man kan mene hva man vil om kirka, men noe av det fine ved den er musikken og akustikken. Tenk! Hver uke har jeg med et mangfold av musikalske uttrykk å gjøre. Neste uke blir det alt fra gregorianske liturgier til salmesang til Jonas Cambien Trio, orgel og tabla. Kirken leies mye ut til konserter men jeg er opptatt av at kirka skal produsere konserter selv. Da er jeg opptatt av å søke en slags juxtasposition. Et kirkebygg er et ladet bygg mettet med mening og fortelling, derfor liker jeg det når noe som tilsynelatende ikke hører hjemme i kirken er å finne der. Da oppstår det noe nytt som jeg ikke har helt kontroll på. Det trigges jeg av og det framprovoserer en større mening og helhet. Grønland kirke har en helt makeløs akustikk og da blir ting som er fint veldig fint, men ting som skurrer bli tilsvarende virkningsfullt. Vi har også har også hatt flere samarbeid med Cafeteateret, Black Box, Oslo Afro Arts Festival, Oslo Jazzfestival og en rekke kunstnere og andre som vi tror kan catche vår sosiale profil og har gode ideer.

I denne spalten har alle fått koronaspørsmål det siste halvannet året, og mange har delt historier om vanskelige hverdager og tøft arbeidsmarked med et nedstengt kulturliv. Vi er kanskje litt lei trist pandemiprat nå som det sakte åpner opp. Er det noe positivt vi kan ta med oss fra alt dette?
– Ja! Jeg savnet å være på byen og være på konserter. Det har understreket hvor viktig det er for meg. Det er godt å vite. En annen ting som gledet meg var da vaskepersonell, butikkansatte, de som kjører søppel og flere ble identifisert som «essential workers» eller hva termen er på norsk. Det var et slags «løft» det óg. Mens de fartet rundt i byen satt de som vanligvis omtales som viktige hjemme. Det var sikkert sunt for begge parter.

Du er musikkentusiast og flittig konsertgjenger, og vi har også sett deg som DJ rundt omkring. Hvor kan vi treffe på deg framover?
– Jeg er veldig glad i Kafé Hærverk. Det stedet er en gave til musikkinteressert og musikere óg vil jeg tro. Ellers spiller jeg plater på Hør Hør i Storgata en gang eller to i måneden. Der går det i soul, men alltid litt jazz når jeg spiller. Et sted proppfull av musikkinteresserte og platesamlere – en slags folkehøyskole for voksne, men med alle rettigheter. Så sees vi også på Victoria.

Og avslutningsvis, har du en konsertanbefaling, ved siden av Hallvardsdagene selvsagt? – Jeg anbefaler Kampenjazz sin konsert med Ole Morten Vaagan Grønland Quartet på Cafeteateret 26. september. Har man dagspass på Hallvardsdagene samme dag kan man hente ut en gratisbillett til Kampenjazz sin konsert. Bra folk!

Og en plateanbefaling?
– En av de platene jeg har lyttet mest til i 2021 er Marthe Lea Bands «Asura». Den blir jeg helt enkelt glad av.

 

Fra forsiden

Ukas Jazzprofil

Arild B. Nielsen hedret med Storbandprisen

Musiker og musikalsk leder i Hardanger Big Band, Arild B. Nielsen, ble lørdag 16. oktober hedret med Storbandprisen 2021. Nielsen er en bærebjelke for det lokale musikklivet, skriver Norsk jazzforum i begrunnelsen for prisen, og omtaler Nielsen som en ildsjel av dimensjoner, en stor musikalsk formidler og en inspirasjon for unge musikere.

Ukas Jazzprofil

NTT: Eurytmi og avant garde på Nesodden

Juliana Venter lager kunstfest på sagnomsust odde, Ole Morten Vågan har fått seg oktett, Radio Tidsmaskinen skrur klokka frem og tilbake og vi har ETT spørsmål til Sondre Lerche i ukas Now's The Time.

Meld deg på vårt nyhetsbrev