Saksofonist Tina Lægreid Olsen har komponert ny musikk for OJKOS, Orkesteret for jazzkomponister i Oslo, som urframføres på Nasjonal jazzscene i Oslo 14. september.
Hver uke presenterer Jazzinorge.no en aktuell musiker, arrangør, storband eller jazzaktør som Ukas Jazzprofil. Har du tips, send oss gjerne en epost.
Tina Lægreid Olsen
Hei, Tina, hvordan står det til om dagen?
– Hei! Det går bra ass. Hektisk med ferdigstilling av musikken til OJKOS-konserten jeg skal ha, oppstart av studier på sosialt arbeid, og diverse andre konserter. Føles som alt skal skje på en gang etter at verden har vært i dvale det siste 1,5 året. Og det er vel for så vidt det som foregår også. Men det er jo dritbra at ting kommer i gang igjen.
Du har vært med i OJKOS, Orkesteret for jazzkomponister i Oslo, siden starten i 2018. Fortell litt om orkesteret.
– OJKOS er et orkester for profesjonelle jazzkomponister og -utøvere i etableringsfasen som holder til på Østlandet. Vi øver fast på Victoria Nasjonal jazzscene og har en egen konsertserie der med ca. månedlige konserter. Siden oppstarten høsten 2018 har vi hatt 14 konserter med urframføringer og det er medlemmene i OJKOS som skriver musikken. Hvem som komponerer går på rundgang, og jeg skrev min første konsert til gjengen våren 2019.
Og nå har du komponert ny musikk for orkesteret som urframføres på Nasjonal jazzscene 14. september. Hva vi få høre der?
– Det er så stas det! Som sagt skrev jeg min første konsert i 2019 og delte da spotten med Henriette Eilertsen. Denne konserten blir altså min andre og nå er jeg helt på egenhånd. Det er heldigvis så utrolig mye kompetanse i den gjengen så det har vært veldig lærerikt og gøy å skrive musikk til dem.
De siste årene har jeg hovedsakelig vært barytonsaxofonist, men på dette prosjektet har jeg tatt et steg vekk fra den og fokusert på å lage musikk med de mindre saxene, i tillegg til klarinett og bassklarinett. Det blir rart å ikke ha med barysaxen på scena, men det åpner opp for andre muligheter. Jeg har også skrevet for biinstrumenter i resten av gjengen som blant annet klarinetter, klokkespill, synther og masse perk.
Det blir en fest!
Utgangspunktet for musikken er repeterende motiver og groover som får utvikle seg gjennom OJKOS-musikernes egne musikalske språk. Å prøve å finne måter som utnytter styrkene til gjengen har vært en skikkelig gøy. Konserten har fått tittelen Sense of Coherence som er et begrep hentet fra blant annet sosialt arbeid. Det blir oversatt til opplevelse av sammenheng, og det er noe jeg har brukt mye tid på å fundere over når vi det siste halvannet året har måttet holde avstand til mennesker, og ikke kunne gjennomføre de prosjektene vi har planlagt. Dette har vært med å prege musikken jeg har skrevet og helhetstanken rundt det.
OJKOS. Foto: Signe Luksengard Fuglesteg
Det er virkelig imponerende aktivitet OJKOS har hatt, med masse nyskrevet musikk, flere plateutgivelser og turneer. Blir det plate og turné med din musikk også?
– Jeg skal ta opp konserten og gi den ut som live-plate. Det har for det meste vært studioinnspillinger vi har gjort med OJKOS så jeg gleder meg til å fange energien og samspillet som kun dukker opp på konsert. Turné har jeg ikke planlagt ennå, men skal ikke se bort fra at jeg får superkick og vil ha med gjengen ut på tur.
Hvilke planer har OJKOS framover?
– Vi skal ha fem konserter i høst, inkludert min. Den ene konserten er på Lillestrøm storbandfestival og der skal vi framføre låter skrevet av hvert enkelt medlem. I tillegg er det planlagt flere innspillinger med høstens prosjekter, så det blir mange konserter og etterhvert utgivelser å glede seg til.
Du spiller også i Oslo Jazzensemble, tidligere Denada. Det er mye aktivitet der og?
– Absolutt! Vi har hatt et par utrolig fete produksjoner med Håkon Kornstad i juli og Ola Kvernberg i august. Sistnevnte skal vi spille flere konserter med i desember. Det er utrolig inspirerende å spille med så mange flinke musikere – både her og i OJKOS.
Men alt er ikke bare stort, du spiller også med mindre band?
– Det har blitt mye av de store ensemblene de siste årene, men for tiden har jeg en kvartett med Knut Kvifte Nesheim, Solveig Wang og Richard Köster. De er også med på OJKOS-prosjektet mitt og måten vi jobber på har vært et utgangspunkt for konsertens helhetstanke. Ellers gleder jeg meg til å ta fatt på lista over alle de fantastiske musikerne jeg har lyst til å starte prosjekter med – og å faktisk starte de prosjektene.
Kvartetten, fra venstre: Richard Köster, Tina Lægreid Olsen, Knut Kvifte Nesheim og Solveig Wang. Foto: Morgane Fauconnier
Har du noen andre spennende planer framover du har lyst til å dele med oss?
– For øyeblikket er det OJKOS som har vært det høythengende målet, så mye annet har vært litt på vent. Men ikke for det – 22. september er jeg så heldig og skal få spille med Ladybird Orchestra på releasekonserten deres på Victoria. Ellers så begynte jeg på mitt andre år på bachelor i sosialt arbeid på OsloMet i høst, og driver og funderer på hvordan jeg skal lage min egen arbeidsplass i framtiden. Det er gøy!
Og avslutningsvis, har du en konsertanbefaling?
– I helga var jeg på konsert med Valkyrien Allstars og hvis noen vurderer å dra på konsert med de så er ikke det noe å lure på. Det var helt fantastisk! Jeg satt og holdt meg fast i stolen flere ganger og følelsene var helt ute av kontroll. Nei, det var stort!
Og en plateanbefaling?
– En plate jeg aldri har klart å legge fra meg siden jeg startet å høre på den for noen år siden er Girls in Airports med plate av samme navn. Fete groover, utrolig fine melodier, fantastisk samspill, og selvfølgelig nydelig saxofonspill.