Ukas Jazzprofil

UKAS JAZZPROFIL: Marius Stenberg

Et av landets ledende storband, Prime Time Orchestra, feirer 40-årsjubileum med en rekke konserter denne høsten. Manager og produsent Marius Stenberg har vært med siden starten, og mottok i 2017 Norsk jazzforums storbandpris for sitt bidrag og sterke engasjement for storbandmusikken.

Hver uke presenterer Jazzinorge.no en aktuell musiker, arrangør, storband eller jazzaktør som Ukas Jazzprofil. Har du tips, send oss gjerne en epost.

Marius Stenberg

– Hei, Marius, og gratulerer med Prime Time Orchestras 40-årsjubileum! Storbandet har en lang historie, fortell litt om hvordan det hele startet opp og utviklingen gjennom årene.
– Takk for det! Ja, hele historien startet opp i disse dager for 40 år siden på Stabekk, hvor jeg og Steinar Johannessen bestemte oss for å starte opp Stabekk Storband, og vi fikk med oss Alf Blyverket som vår første dirigent. Alf var trombonist i KORK og en gammel dansemusiker, og la det musikalske grunnlaget for storbandet.  Så de første årene hadde vi mange dansejobber i Oslo og vi var også på turne til Kristiansand.

Prime Time Orchestra

– Vi hadde så Christian Beck som leder i ett år som var lead trompeter i det gamle Radiostorbandet.
Vi var så heldig å få tak i Erling Wicklund, kjent trombonist og fra jazzradioen i NRK, som musikalsk leder, og hadde han som leder i 6 år, etter at han hadde kommet hjem fra Los Angeles og hadde studert med Bob Florence.  Etter Wicklund ville vi gå vider med en yngre musiker, og var vi veldige stolte som fikk trombonisten Lars Erik Gudim som musikalsk leder, som også ledet Oslo Groove Company. Vi hadde han som leder i ca. 9 år, hvor vi gjorde mye morsomme konserter, bl.a. på Rockefeller og turneer til Kongsberg Jazzfestival og Volda med Helge Sunde, og tre år til de største utendørssenene på Copenhagen Jazz Festival og om kvelden i Tivoli. Fra 1992 til 1999 hadde vi da også Beate Lech som vår faste kvinnelige vokalist på dansejobber og konserter, sammen med Håkon Rasmussen som vi hadde fram til 2015.  Under Gudims periode i storbandet fant vi også ut at vi ville bytte til en helt ny identitet bandet og valgte å endre navnet til Prime Time Orchestra. Vi øvde da også fast på Musikkflekken i Sandvika.

Når Gudim takket for seg så fikk vi saksofonisten Geir Lysne som musikalsk leder i seks år, og som tok oss til helt nye utfordringer og han testet også mye av hans musikk på oss. I løpet av alle disse årene var veldig mange musikere og musikkstudenter innom bandets rekker.  Etter Lysne fikk vi Tarjei Grimsby, også kjent trombonist, som vi hadde fram til dagens dirigent Per-Gjermund Storrø, trompetist og dirigent som vi har hatt siden 2016.

Dere samarbeider ofte med kjente artister, men også unge talenter?
Ja, vi har hatt mange kjente artister og musikere på besøk, fra Norge, Sverige, Danmark, Finland, England, USA og Sveits og kanskje noen flere. Og vi har også alltid hentet unge talenter inn i bandets rekker fra musikklinjen på videregående skoler og veldig mange unge studerende fra Norges Musikkhøgskole, både norske og fra andre europeiske land som har kommet til Norge for å videreutvikle seg, og som har trengt storbanderfaring. Vi samarbeider også med flere flotte svenske musikere som Peter Asplund og Mats Hålling fra Stockholm, som vi har brukt som gjestedirigenter på produksjoner og juleturne i Norge og  Sverige.


Marius Stenberg mottok Norsk jazzforums Storbandpris i 2017.  Her sammen med styreleder Ingrid Brattset. 

Hvilke prosjekter har dere framover?
Vi har nettopp gjennomført to konserter med vårt Prime Time Smash-prosjekt med unge talenter, både sangere og instrumentalister på trettende året, som har blitt utsatt to ganger i år på grunn av koronaen. Vår årlige konsert i Bærum Kulturhus som vi skulle ha hatt etter planen i mars, blir nå 12. september. «Prime Time Orchestra & Young Voices» med fire spennende vokalister mellom 25 og 35, to lokale fra Asker og Bærum, og to unge tv-kjendiser fra nasjonale sangkonkurranser, en som kommer fra Fredrikstad og en prisvinner fra årets Sildajazz som kommer fra Haugesund. Vi har da brukt tiden godt under corona-pausen fra november i fjor og fått arranger 12 nye arrangementer av våre meget dyktige arrangører, hvor ni av sangene også er skrevet for vår strykekvartett.

I oktober gjør vi en hyllest til musikken til Gershwin på Lillestrøm storbandfestival med to flotte solister på klarinett og vokal. I slutten av november henter vi en svensk pianist og bassist fra Stockholm som skal lede orkesteret, og vi gjør da en helt ny produksjon som har vært planlagt i ett år og som vi kaller for «Women in Jazz» med svenske Vivian Buczek fra Malmø og Torun Eriksen fra Skien, med en blandet repertoar etter ønsker fra begge vokalistene. Da blir det konserter i Kolben Kulturhus og en ny klubbscene ved elva i Sandvika.


Marius Stenberg. Foto: Harald Opheim

Men viktigst av alt, nå snart blir det storstilt feiring – hvordan skal Prime Time Orchestra feire 40 år?
Vi skal feire som vi har gjort ved hvert jubileum hvert femte år, i Bærum Kulturhus med gode venner som vi har samarbeidet med de siste 10 årene. Vi har invitert svenske Peter Asplund, trompet, og en av Sveriges aller fremste jazzsangerinner, Isabella Lundgren, som vi har hentet til Norge mange ganger i løpet av de siste 10 årene. Vi skal også ha besøk av trombonisten og vår gamle dirigent, Tarjei Grimsby, som nå regnes som arvtakeren etter Frode Thingnæs. I tillegg kommer fire norske sangerinner. Det blir et variert program med bigband-swing fra Count Basie til musikaler og med original nyskreven storbandmusikk. På denne konserten tar vi også med oss Prime Time Strings.

Det har vært vanskelige tider det siste halvannet året. Hvordan har det vært å drive storband under koronapandemien?  
Vi ble nedstengt dagen før vi skulle ha en stor konsert som var nesten utsolgt i Bærum Kulturhus i mars 2020. Vi kunne da først starte opp igjen og øve i august, og spilte på byfesten i Sandvika siste helgen i august med bl.a. Heine Totland. I slutten av september klarte vi å få satt opp vår konsert fra mars, hvor vi kunne fylle kulturhuset med to forestillinger a 200 publikummere på samme kveld med en stor hyllest: «The very best of Ray Charles & Aretha Franklin» med Leif Anders Wenzel og Tracee Lewis Meyn og Traces Gospel Choir. Vi gjorde Gershwin for et fullsatt kulturhus i Gjerdum i begynnelsen av oktober og en konsert på Foajescenen i Sandvika.
Så ble vi nedstengt igjen i begynnelsen av november og måtte drive bandet uten å kunne møtes fysisk, og hadde kun et årsmøte i Teams, før vi kunne starte forsiktig opp igjen i juni 2021 og øve ute i BAKgården i Sandvika.  Dette fortsatte vi etter sommerferien i august og kunne gjøre to konserter med Smash på Lancelot i Asker og i BAKgården i midten av august.  Nå er så å si alle vaksinerte og vi håper vi kan fortsette å øve fremover inne på skoler osv. utover høsten til våre produksjoner som er hver måned frem til desember.

Og avslutningsvis, har du en konsertanbefaling? I tillegg til Prime Times Orchestra’s jubileumskonserter selvsagt.
Det må bli våre gode venner og naboer Sandvika Storband som skal feire sitt 50-års jubileum i Bærum Kulturhus, ett år for sent, den 28. september.

Og en plateanbefaling?
I tillegg til NRK jazz som jeg hører mye på, så må det være Peter Asplunds siste cd fra 2020,
«All My Septembers», som vi skal gjøre to låter fra på jubileumskonserten i november i år.
Samtidig må jeg anbefale den Grammy Award-vinnende «Arturo Sandoval’s Dear Diz» fra 2012, som er hans hyllest til Dizzy Gillespie. Den cubanske jazztrompetisten Sandoval som nå bor i LA, skal vi hente til en latinfestival i Sandvika «SAN Fiesta» i juni 2022 og spille musikk fra denne platen, etter planen.

Fra forsiden

Now's the time

NTT: Panikk i gavedisken

Gjør gaveinnspurten lettere med vår store spesial, hvor Jazznytts skribenter kommer med sine tips fra jazzen og omegnen!

Nyhet

Halvannen million til Nordnorsk Jazzensemble

Nordnorsk Jazzensemble er tildelt 1,5 millioner kroner fra Samfunnsløftet, Sparebank1 Nord-Norge. - Dette gjør at vi nå kan utvikle nye prosjekter, sier en svært glad daglig leder i Nordnorsk jazzsenter, Ulla-Stina Wiland.

Meld deg på vårt nyhetsbrev