Stavanger Jazzforum åpnet endelig dørene igjen fredag etter måneders nedstenging. Daglig leder Helleik Kvinnesland forteller om året som har gått og hva vi kan se fram til av konserter utover våren.
Hver uke presenterer Jazzinorge.no en aktuell musiker, arrangør, storband eller jazzaktør som Ukas Jazzprofil. Har du tips, send oss gjerne en epost.
Helleik Kvinnesland
Hei, Helleik, hvordan står det til nå i disse dager?
– Jo, ikke så verst, jeg er frisk og rask og bor i et bra land. Men trives selvfølgelig ikke med alt det pandemien fører med seg, har bl.a. følt på en rastløshet når vi har måtte gå nesten to måneder inn i 2021 før vi har kunnet komme i gang med jobben med å arrangere jazzkonserter i Stavanger. Det er nok en rastløsheten mange kjenner på, ikke minst de mange musikerne som er fratatt muligheten til å utføre sitt yrke.
Nå på fredag åpnet dere opp for fysiske konserter i Stavanger Jazzforum igjen. Hvordan gikk det?
– Det gikk strålende, veldig kjekt! Oddrun Lilja gjorde en feiende flott konsert hvor hun og bandet, Helge A. Norbakken, Beate Lech, Jo F. Skansaar og Bafana Nhlapo, fremførte musikken fra det kritikerroste albumet «Marble» som kom i fjor. Et begeistret publikum ble tatt med på en variert og nydelig musikalsk reise til mange av de verdenshjørner Lilja hadde besøkt og lagd musikk fra.
Hva slags forholdsregler måtte dere ta for å arrangere konserten?
– For så vidt de samme som vi gjorde i fjor, og smittevernreglene er publikum blitt godt kjent med og disse overholdes fint. Vi har god kontroll med alle som er på konsertene og korrekte avstander holdes osv.
Publikumsbegrensingene har variert, men for fredagens konsert var det 100 publikummere vi kunne slippe inn. Vi flyttet konserten fra Spor 5 til konserthuset for halvannen uke siden maksgrensen da var 10 publikummere på scenen vår Spor 5 med «løse stoler», men 200 i konserthuset med «faste stoler». Like etter vi flyttet scene for Lilja ble maksantallet i konserthuset senket til 100, noe som er et bilde på hvor uforutsigbart ting er/har vært med stadig skiftende regler. Må vel innrømme at jeg sliter med å forstå logikken i en del av de restriksjonene kulturlivet har blitt og blir utsatt for, og at det tidvis oppleves som kulturlivet er blitt offer for symbolpolitikk. Vi driver for eksempel lørdagsjazzcafeen JazzArkivet som i høst ble flyttet til restauranten Spiseriet i konserthuset. Restauranten har kunnet ta inn nær 90 spisegjester både før og etter konsertene til JazzArkivet, men da musikerne gikk på scenen i høst måtte publikumstallet ned til 50…. Debatten rundt det med løse stoler/benker og faste stoler viser også en mangel på forståelse for kulturlivet fra de som lager reglene, synes jeg. Men vi har som andre kulturarrangører vært pliktoppfyllende og fulgt reglene.
Fortell om vårsesongen på Stavanger Jazzforum. Hva kan vi se fram til?
– Hvis det ikke skjer noen ytterligere innstramminger eller restriksjoner kan publikum i Stavanger blant annet glede seg til ny musikk med Hedvig Mollestad trio, releasekonsert med vokalisten Anna Klungre, solokonsert med Nils Petter Molvær, urpremiere for bandet Skage, Trygve Seim Rumi Songs med flere. I vår workshop/konsertserie Blå:trå vil bl.a. Audun Kleive og Kirsti Huke medvirke.
Planleggingshorisonten er blitt kortere, men det virker som om både publikum og musikere kan snu seg fort, og de aller fleste er klar for konserter. Siden vi har færre billetter å selge blir de fleste konsertene utsolgt.
Nå er det straks ett år siden koronapandemien slo inn over oss. Hvordan har dette siste året vært for deg?
– Året ble travelt, utfordrende, uforutsigbart og mer arbeidskrevende enn «normalen». Jeg har følt på det ekstra ansvaret en har hatt og har som ansvarlig arrangør med tanke på å gjøre ting rett med å etterfølge alle smittevernsregler. Det har heller ikke vært helt enkelt å forholde seg til tvetydige signaler hvor vi både har blitt bedt om å holde aktiviteten oppe samtidig med at publikum er oppfordret til å holde seg hjemme. Heldigvis har vi ikke hatt noen kjente smittetilfeller eller mottatt noen smittesporingstelefoner i forbindelse med noen av rundt 40 arrangementene vi gjennomførte fra mai til desember 2020.
Og hvordan kommer Stavanger Jazzforum ut av året med strenge restriksjoner og periodevise nedstenginger?
– Vi kom greit ut av 2020 økonomisk. Etter å ha gjort konsert 11. mars stengte vi som alle andre ned 12. mars og forble stengt frem til det var mulig med en forsiktig nyåpning, som var releasekonsert med Pocket Corner 15. mai for 50 publikummere. Vi hadde imidlertid en veldig god start på 2020 og lå godt foran budsjett før vi måtte stenge. Dette kombinert med at vi beholdt den offentlige driftstøtten gjorde oss både i stand til å ha en høy arrangementsfrekvens i høst og gå ut av året i balanse uten å måtte søke kompensasjons- eller stimuleringsmidler. Året har også vist at vi har klart å tilpasse driften nye rammer, og våre frivillige har gjort en flott jobb og stilt opp. Vi har som andre måtte gå over til bordservering, men ved hjelp av en effektiv bestillingsapp har dette gått veldig fint, og det tar vi nok med oss videre også etter vi har lagt koronaen bak oss.
Har du nye spennende planer og prosjekter for året som du vil dele med oss?
– Nå handler det først og fremst om å komme tilbake i normalt gjenge og få en større forutsigbarhet i driften i forhold til hva vi kan planlegge for hva gjelder antall publikummere, avstandsregler m.m. Vi håper også å kunne invitere internasjonale artister tilbake snart. Vi landet akkurat en avtale med en større internasjonal artist 24. november, men vi er ikke helt trygge på at det lar seg gjennomføre enda. Vi holder også på å se på hvordan vi best skal markedsføre konserter fremover.
Til slutt, har du en konsertanbefaling?
– Håper å kunne få med meg årets Vossa Jazz, og da er bl.a. tingingsverket alltid spennende å høre, så også i år når Ingebrigt Håker Flaten står for musikken. Ellers er det alltid et kick å høre Jaga Jazzist live. Gleder meg til deres konsert under årets MaiJazz.
Og en plateanbefaling?
– For eksempel Eyolf Dale trio sitt album «Being». Dale har sammen Per Zanussi og Audun Kleive laget et strålende album!. Anbefaler også gjerne Elephant9 sitt ferske og for anledningen noe mer neddempede sistealbum «Arrival of the New Elders».