Med base i Berlin er Kine Granholt Lundervold bookingagent for norske Musikkprofil. Hun er initiativtager til det internasjonale nettverket Young Jazz Professionals, og nylig ble hun plukket ut som én av tre norske bransjeaktører til deltakelse i mentorprogrammet til Keychange.
Hver uke presenterer Jazzinorge.no en aktuell musiker, arrangør, storband eller jazzaktør som Ukas Jazzprofil. Har du tips om noen som fortjener litt ekstra oppmerksomhet, send oss gjerne en epost.
Kine Granholt Lundervold
– Hei, Kine, du er nettopp plukket ut som én av tre norske bransjeaktører til å delta på et europeisk utviklingsprogram i regi av Keychange, en organisasjon som jobber for økt mangfold på den globale musikkscenen. Kan du fortelle litt om hva denne deltagelsen innebærer for deg?
– Ja, det er rett og slett utrolig stas og en stor ære! Jeg er stolt av å jobbe i en bransje som setter likestilling gjennom utveksling på agendaen. For min del blir Keychange viktig for profesjonell (og sikkert og så personlig) utvikling og ikke minst skape et bredere nettverk i Europa. Det å få tilrettelagt forumer hvor man treffer andre flinke kvinner som også jobber for forandring i musikkbransjen blir utrolig inspirerende, og jeg håper rett og slett det gir et skikkelig startskudd for spennende samarbeid, særlig med tanke på Young Jazz Professionals som er mitt prosjekt og hjertebarn.
– Hvorfor er arbeidet med økt mangfold og likestilling så viktig for deg?
– Jeg tror at vi alle er enige i at økt mangfold og likestilling er viktig, og jeg er engasjert fordi jeg har lyst til å være en aktiv del av en positiv utvikling på det feltet. Selv om vi ser mye positiv forandring i musikkbransjen om dagen er det fortsatt en lang vei å gå, og jeg ønsker å bidra til å sikre at jazzen også fokuserer på likestilling og mangfold i større grad. Jeg opplever både i Norge, men kanskje særlig i Tyskland, at man har mye å jobbe med hva gjelder likestilling, inkludering og rett og slett en tydeligere strategi på å rekruttere yngre folk inn i jazzbransjen. Da tenker jeg altså på apparatet rundt musikerne og ikke utøverne. Jeg vil jo jobbe i en bransje som representerer samfunnet jeg lever i.
– Under Jazzahead i fjor tok du initiativet til å starte opp nettverket Young Jazz Professionals. Målet er å så vidt vi har forstått å samle unge europeiske bransjeaktører for erfaringsutveksling og nettverksbygging. Hvordan har dette gått?
– Det stemmer, og det har gått over alle forventning! Nå er vi et styre på 4 stk. bestående av Marthe Heggenhougen fra VIBE Agency i Norge, Luciano Hoch fra Handshake i Tyskland og Daniela Gerstman som jobber med representasjon for flere band, blant annet Beats & Pieces i England. Line Juul fra Victoria har også vært med i oppstartprosessen. Disse flinke unge folka utgjør nå grunnmuren for Young Jazz Professionals og sammen har vi lagt en strategi for året fremover: hvem vi er, hva vi ønsker og tilby og hva vi ønsker å få til. Hovedsaklig går dette ut på å være en kunnskapsbase og kontaktpunkt for unge profesjonelle i bransjen, i tillegg til å tilby profesjonell utvikling gjennom seminarer og forhåpentligvis en konferanse ila 2020. Vi vil også legge til rette for kunnskapsoverføring mellom generasjoner i jazzen, gjennom en mentorordning. Vi har allerede fått enorm respons fra bransjen og har både Jazzhead og Jazz Danmark med som samarbeidspartnere. I tillegg har vi fått interesse fra festivaler, nasjonale intiustusjoner og freelancere over hele Europa. Det forteller oss at vi ser et behov som må dekkes og responderes på, og vi liker tilbakemeldingene vi allerede har fått. Det er helt fantastisk å finne og bygge relasjon til andre unge i bransjen som er i samme båt og bli inspirert av hverandre og jobben vi gjør. Jeg gleder meg enormt til å se hva vi får til med YJP i tiden fremover, se etter oss på Jazzahead!
– Til daglig jobber du med booking i Musikkprofil, og dere representerer et nydelig knippe band og artister. Hva er det du jobber mest med nå om dagen?
– Det er jeg enig med deg i! Vi er bare to i Musikkprofil og representerer nesten 20 band/artister, så her må vi jobbe bredt inn mot festivaler og klubber i Norge og Europa. For eksempel jobber vi med Espen Berg Trio, Torun Eriksen og Mathias Eick.
– Andre planer for 2020 som du vil dele med oss?
– I tillegg til Keychange, utvikling av Young Jazz Professionals, Music Norway sitt Masterprogram og booking for Musikkprofil, håper jeg at 2020 blir året for enda flere spennende samarbeid på tvers av landegrenser og at jeg blir enda bedre kjent med bransjen jeg jobber i.
– Og helt til slutt, har du en konsert du vil anbefale?
– Nå er jeg jo basert i Berlin og er utrolig bortskjemt på utvalg av konserter, men det er sinnsykt mye bra i Oslo også. Om jeg var hjemme hadde fått med meg Inger Nordvik sin slippkonsert på Herr Nilsen 20. februar!
– Plateanbefaling?
– Helt upartisk, Espen Berg Trio – Free To Play. Her tror jeg mange er enige med meg.