Nyhet

NOPA-priser og Kardemommestipend

Karl Seglem mottok Kardemommestipend og Erlend Apneseth ble tildelt NOPA-pris under priskonserten på Cosmopolite i Oslo tirsdag 5. november.

NOPA er en interesseorganisasjon for komponister og forfattere av tekster til musikk. Hvert år deler de ut priser til årets verk innen musikk og tekst samt en pris i åpen klasse. Årets priser gikk til Marja Mortensson (NOPAs musikkpris), Susanne Lundeng (NOPAs tekstpris) og Erlend Apneseth (åpen klasse). Prisene, som består av 40.000 kroner hver, ble i år delt ut under NOPAs priskonsert på Cosmopolite Scene i Oslo 5. november. I tillegg ble det delt ut Kardemommestipend til Karl Seglem og Thea Hjelmeland, som begge får kr 50 000.

Kardemommestipend til Karl Seglem
Egner-familien hedrer hvert år komponister og tekstforfattere gjennom Kardemommestipendet, som en påskjønnelse for arbeid som er gjort og som en stimulans til videre produksjon av musikk. Stipendet på kr. 100 000 deles som regel på to personer, og årets vinnere er Karl Seglem og Thea Hjelmeland, begge fra Sogn og Fjordane.
– Eg er takksam og glad for å motta Kardemommestipendet 2019. Eg har vore medlem av NOPA sidan 1986 og det er ekstra inspirerande at stipendet kjem frå kollegaer. Det norske språk og musikken er under press, men eg håpar det også i framtida er plass til litt sjeldne eigenarta fuglar som går nye vegar og utfordrar sjangergrenser og lyttarar – med instrumentalmusikk, som er det eg i hovudsak arbeidar med, sier Seglem til NOPA.no.

Juryen sier følgende i sin begrunnelse for prisen:
«Årets mottakar av Kardemommestipendet er komponist og utøvar med røter i folkemusikktradisjonen. Han har sterk forankring både nasjonalt og internasjonalt, og har skapt eit helt eige musikkutrykk i grenselandet mellom jazz, folkemusikk og elektronika. Karl Seglem nærmer seg 40 albumutgivelser og 1000 registrerte verk i TONO. Han har sidan tidleg 2000-talet jobba som bandleiar og soloartist. Sentralt i hans lydunivers er hardingfela, og samarbeidet med spelemannen Håkon Høgemo. Han har komponert mange bestillingsverk og framstår i dag som ein komponist, tenorsaxofonist og bukkehornspelar med ei heilt særeiga stemme.
Juryen vektlegg kreativitet og originalitet i mottakarens musikalske virke. Hans omfattande produksjon viser ei evne til å fornye folkemusikktradisjonen også med tanke på utprøving av instrumenter. Han er ein pioner på sitt felt, og er stadig på jakt etter nye musikalske veier å utforske. Stipendet skal brukast til ei oppfølging av albumet Nunatak frå 2018.»

NOPA-pris til Erlend Apneseth
Musiker og komponist Erlend Apneseth mottok NOPA-prisen i åpen klasse for innspillingen «Salika – Molika». Apneseth spiller hardingfele, og har fordypet seg i improvisasjon og alternative klang og pizzicatoteknikker, og gjort en rekke samarbeidsprosjekter med musikere, teater, orkester, dansere og poeter.

Juryen sier følgende i sin begrunnelse for prisen:
«Sammen med Frode Haltli har prisvinneren skapt en spennende hybrid av norsk tradisjonsmusikk, ambient og spoken word. Juryen tenker at vedkommende her er i nærheten av å skape en helt ny sjanger, ved å bryte ut av tradisjonsmusikken og finne et nytt uttrykk. Verket føles samtidig tradisjonstro og moderne. Instrumenteringen er original, musikken er vakker og neddempet. Prisvinneren fremstår som en nytenker som vi gleder oss til å høre mer av.»

Fra forsiden

Moldejazz 2024 - dag 3 og 4

Folkefesten og jazzen møtes i kveldssola

FESTIVAL: Moldejazz på onsdag og torsdag går fra sur vind til godvær, Jaap Blonk fascinerer både ute og inne, Lightning Trio, Bliss Quintet, Schemes og Coincidences møtes i Jazzintro-finalen, Bill Frisell finner vrengpedalen og den store og den lille festivalen møtes på takterrassen i ellevetiden om kvelden.

Meld deg på vårt nyhetsbrev