Et syttitalls musikere og bransjefolk var tilstede da Music Norway og Norsk jazzforum inviterte til Åpent hus om internasjonalt arbeid og Norge som partnerland på Jazzahead 2019.
Størsteparten av musikerne og arrangørene tilstede på møtet 6. mars har kursen rettet mot Jazzahead i Tyskland siste helgen i april, viste en uhøytidelig håndsopprekning fra direktør i Music Norway, Kathrine Synnes Finnskog.
– Det tyske markedet alene er et viktig marked for norsk kultureksport, men Jazzahead er en internasjonal møteplass der vi også møter resten av verden, sa Synnes Finnskog.
Siste opptelling viser at totalt 127 norske musikere skal spille under den store bransjemessen Jazzahead og den to uker lange kulturfestivalen i forkant. Det var 95 norske søknader om å spille showcasekonserter i år. Kunstnerisk leder i Jazzahead, Ulrich Beckerhoff, understreket at den internasjonale juryen har hørt på alle bidrag, så også de som ikke har sluppet igjennom nåløyet om showcasekonsert har blitt grundig lyttet til av internasjonale arrangører. Han fortalte at alle tidligere partnerland har fått mye oppmerksomhet og etterspørsel også i etterkant.
Vær forberedt
Ulrich Beckerhoff var sammen med Burkhard Hopper fra det britiske managementet/bookingbyrået Air Artist Agency tilstede på Åpent Hus for å dele sine erfaringer og tips. De hadde hver sin presentasjon før de avsluttet i panelsamtale med moderator Rob Young. Budskapet som gikk igjen var at både musikere og bransje bør forberede besøket på Jazzahead godt. Som påmeldt delegat har man tilgang til hele delegatdatabasen og en større delagatguide, og begge rådet de norske tilreisende til å gjøre grundig forarbeid.
– Prøv å gjør avtaler på forhånd, ikke når du er der nede. Mange har ikke tid til mer enn det de har booket på forhånd, sa Hopper, som også anbefalte musikere å gjøre grundig sjekk på arrangører i forkant: – Den største fordelen du kan ha er om du vet hva personen du møter faktisk liker. Du trenger ikke kaste bort tiden på feil person.
Det arrangeres «speed dating» og «matchmaking» under Jazzahead, og Beckerhoff rådet de norske delegatene til å ta kontakt med Jazzahead og melde seg opp til dette på forhånd.
Saken fortsetter under bildet.
Panelet, fra venstre: Rob Young, Ulrich Beckerhoff og Burkhard Hopper. Foto: Camilla Slaattun Brauer
Jobb med presentasjonen
Foretrukket promoformat er definitivt elektronisk, samstemte de tre i panelet, som alle har erfaringer med overfylte kofferter på vei hjem fra festivaler og bransjetreff. Som musiker er det viktig med en god presentasjon av seg selv. Kort live-videoer er bra, ikke lange presseskriv, maks én side, mente Beckerhoff. Musikere bør forberede godt promomateriell, gode foto og tekster som kan leveres til pressebyrået på Jazzahead.
For redaksjonell omtale er gode foto svært viktig. – Jazzband har generelt dårlige foto, uttalte Hopper. – Vi lever i en visuell verden. Det trenger ikke være vakkert, men originalt eller ekstravagant, og uttrykke musikken du holder på med, sa Hopper, og understreket at gode bilder kan være avgjørende for størrelsen på medieoppslag eller om man i det hele tatt får redaksjonell omtale. Panelet var enige om at man må forsøke å fange interessen til media, arrangører og agenter med gode pressetekster. Beckerhoff er selv musiker og snakket også ut ifra en musikers perspektiv. Han uttalte at «namedropping» ikke er viktig, det avgjørende er å fange interesse med musikken umiddelbart, mens Hopper derimot mente at priser og samarbeid med anerkjente musikere og andre aktører kan være viktige døråpnere.