Tre av jazzens store stjerner, Dianne Reeves, Lizz Wright og Angelique Kidjo legger turen til Kongsberg Jazzfestival 2019 med turnépremiere på sitt prosjekt Sing The Truth.
Musikalsk leder for Sing the Truth er trommeslager og bandleder Terri Lyne Carrington. Sammen har de satt sammen et sterkt program hvor målet er at ingen forlater konserten uten rikelig med glede, skriver Kongsberg Jazzfestival i en pressemelding.
Dianne Reeves er en artist som legger inn mer rytme og melodi enn de fleste uten at det går på bekostning av jazzens vesen og sarte blå sjel. Hun høster anerkjennelse fra kritikere og publikum over hele verden, og har blitt kronet med 4 Grammypriser – tre av dem på rad, som eneste artist noensinne.
Lizz Wright er jazzvokalist i de beste tradisjoner, aktuell med albumet «Grace» som hun slapp høsten 2017,og som er hennes sjette soloalbum siden debuten med «Salt» i 2003. Hun har sine egne røtter i gospelmusikken i de amerikanske sørstatene, og ble underveis inspirert av artister som Nina Simone, Cassandra Wilson og Joni Mitchell.
Angelique Kidjo har blitt verdensstjerne siden gjennombruddet med ”Batonga” i 1991 og blander soul, funk og pop med sine musikalske røtter fra Benin i Vest-Afrika. Hun var flere ganger i Norge og er godt kjent for norsk publikum ikke bare som musiker men som UNICEF Goodwill Ambassadør, som sterk og engasjert stemme for alle de som ikke kommer til ordet og blir hørt, og hun er involvert i en rekke internasjonale prosjekter. Hun har samarbeidet med store navn som Alicia Keys, James Brown og Philip Glass. Kidjo har vunnet Grammy for i kategorien ”Best Contemporary World Music Album” for plata ”Djin Djin”. Den er produsert av Tony Visconti og med en stjernespekket gjesteliste som blant andre inkluderte Peter Gabriel og Ziggy Marley.
Ny styreleder i Kongsberg Jazzfestival
Juel H. Rye er ny styreleder i Kongsberg Jazzfestival. Han ble valgt på festivalens generalforsamling, Funksjonærmøtet, lørdag 17. november.
– Kongsberg Jazzfestival skal være vital, nyskapende og betydningsfull for norsk og internasjonal jazz. Vi må derfor kunne kombinere et attraktivt kunstnerisk produkt med bred appell dersom vi i framtiden skal ligge på et stabilt nivå med de siste års suksessfestivaler i totalbesøk, økonomi og solgte billetter. Vi mener at det for festivalens sjel og identitet er viktig med et kunstnerisk sterkt og omfattende klubbprogram. Samspillet og balansen mellom klubbprogrammet og det kommersielle programmet på Kirketorget må derfor være godt, sier den nyvalgte styrelederen.