Nyhet

Internasjonal pris til Mathilde Grooss Viddal

Mathilde Grooss Viddals verk Out of Silence er blant ti utvalgte i en stor internasjonal konkurranse. Verket fremføres i Roma 5. november i forbindelse med FNs menneskerettighetserklærings 70-årsjubileum.

Blant 275 innsendte verk fra 86 forskjellige land ble Grooss Viddals «Out of Silence» plukket ut som én av ti vinnere av konkurransen Global Women in Music for Human Rights. Arrangør er den italienske organisasjonen Donne in Musica, med et nettverk av 27 000 kvinnelige musikere/komponister fra 113 land, som siden 1978 har jobbet for menneskerettigheter med støtte av blant annet FN, UNESCO, UN Human Rights Office og EU parlamentet. Verkene i konkurransen er alle inspirert av kampen for menneskerettigheter.
– Jeg kjente ikke til det på forhånd, men da jeg så utlysningen fikk jeg frysninger, for dette er viktig arbeid, sier Mathilde Grooss Viddal. Komposisjonen «Out of Silence» er inspirert av Nobel Fredsprisvinner Malala Yousafzais arbeid, forteller hun, og siterer Malala Yousafzais tale, holdt i FN 12. juli 2013: «They thought that the bullets would silence us, but they failed. And out of that silence came thousands of voices… Weakness, fear and hopelessness died. Strength, power and courage was born.»

Sammen om noe positivt og viktig
Out of Silence ble urfremført av FriEnsemblet på Nasjonal jazzscene høsten 2015, med Safaa Al-Saadi og Sattar Al-Saadi fra Irak og Naïssam Jalal fra Frankrike/Syria som gjester.
– Samme høsten ble Norge overrasket av flyktningstrømmen og mye positivt skjedde de månedene, man opplevde en sterk dugnadsvilje, folk tok imot flyktningene på Tøyen, skaffet mat og klær, startet innsamlingsaksjoner, Refugee Welcome to Norway startet og fikk raskt nærmere 80.000 medlemmer. Denne konserten var veldig sterk, stormende jubel og god stemning. Flyktninger fra de nærmeste asylmottakene var invitert og jeg følte vi var sammen om noe positivt og viktig. Det var også på lydprøven vi første gang møtte den fantastiske fløytisten Naïssam Jalal, forteller Grooss Viddal. Jalals komposisjon «Tribute to the Syrian Revolution» fra samme konsert er nå referert til i pensum på Musikkvitenskap ved Universitetet i Oslo.

Musikk som politisk virkemiddel
I går ble FN-dagen markert på skoler rundt om i landet. – Menneskerettigheter er dessverre ingen selvfølge. I Norge hvor man har frihet til å snakke og uttrykke seg, så har man også et ansvar for å bruke den retten, mener Grooss Viddal, som gleder seg til å treffe andre komponister som bruker arbeidet sitt politisk: – Musikk er et sterkt virkemiddel, i flere land er det forbud mot å utøve musikk.
Denne prisen betyr mye for Mathilde Grooss Viddal. – Jeg blir både ydmyk og veldig glad. Det er en stor ære å få stå ved siden av disse vinnerne i Teatro Argentina i Roma og for å være en del av Global Women in Music for Human Rights feiring av FNs menneskerettighetserklæring.
I tillegg til Mathilde Groos Viddal er verk av følgende komponister plukket ut: Annie Fontana (Italia), Carmen Alfaro Elisabeth Gonzalez (Uruguay), Isabel Guzman Payes (El Salvador), Jane Meryll (USA), Jeanne Zydell Rudolph (Sør Afrika), Katarina Pustinek Rakkas (Slovenia), Linda Hijazi (Jordan) og Shruthi Rajasekar (USA).

Kjønnsubalanse er en global utfordring
Blant utøvere både i Norge og i resten av verden er kvinneandelen lav. Men det finnes flere internasjonale konkurranser som har som formål å løfte fram kvinnelige musikere og komponister. I 2013 mottok Mathilde Grooss Viddal hederlig omtale i Seattle Women’s Jazz Orchestra’s First Annual Composition Contest. Hennes komposisjon «El Aaiun – Across the Border» ble framført på FN-dagen under Earshot Jazz festival i Seattle.
På spørsmål om disse type konkurranser er viktig for å løfte fram kvinnelige musikere, svarer Grooss Viddal at kvinners arbeid er en viktig del av verdens kulturarv.
– Ubalanse i musikk i forhold til kjønn er en global utfordring. I Norge har vi kommet ganske langt, men i musikklivet og kanskje spesielt innenfor rytmisk musikk og blant komponister står det ikke helt bra til, her er det stor ubalanse. For min del er det tankevekkende at bandet mitt som snart har holdt på i 15 år, med 5 utgivelser og strålende anmeldelser både i Norge og Internasjonalt, enda ikke har fått spille på en eneste norsk jazzfestival med mannlig festivalsjef.
– Usynliggjøring er en av hersketeknikkene, disse konkurransene er med på å synliggjøre mangfoldet og bidrar dermed til en større diversitet i verdens kulturflora, sier Grooss Viddal.

Konserten på Nasjonal jazzscene ble ikke streamet, men noe av konserten finnes på utgivelsen «Out of Silence» med FriEnsemblet, med opptak også fra Kampenjazz og Bø Jazzklubb. Mer om Mathilde Grooss Viddal her.

Fra forsiden

Nyhet

David Fricke har hatt litt av en helg

Et nytt Jazznytt er ute! Cover-story Kim Myhr har laget spilleliste med inspirasjonene sine, Bent Sæther har gitt TO blindebukkintervjuer og spilt en fantastisk konsert, ny info om den danskeste jazzlåten har kommet til overflaten, Rolling Stone-redaktør David Fricke var på alle konsertene, det var vi også og snart er det allEars. Now’s the time!

Meld deg på vårt nyhetsbrev