Minneord

Olav Angell (1932 – 2018)

Forfatter og tidligere Jazznytt-redaktør Olav Angell gikk bort 23. september, 86 år gammel.

Han var redaktør av det første Jazznytt med tidsskriftambisjoner. Det kom ut i sirlig boktrykk i mai 1960, dog bare på fire sider, men ambisjonene var klare; Jazznytt var blitt et blad. 23. september i år døde han, 86 år gammel.

Olav Angell var født i Trondheim 4. august 1932, kom til Oslo som fireåring, og gikk på Møllergata skole og Hegdehaugen gymnas. I dette miljøet ble han fenget av jazzen, studerte fenomenet seriøst, og hadde 17 år gammel (13.3.1950) sin første artikkel på trykk i Dagbladet: «What is this thing called bop?» – og han svarte selv på spørsmålet…

Han ble raskt et sentralt medlem av Oslo Jazz Circle, blant annet som programleder fra 1955, hadde fra 1954 skrevet jevnlig om jazz i Dagbladet, hadde jazzspalte i ukeblad, jazzkåserier i NRK fra 1957, og var med på å skape radioprogrammet «Jazzklubben» (1959). Han hadde raskt markert seg som en mann med meningers mot, og startet sitt eget tidsskrift «Jazz forum» (1958–59), sørget for at jazzen fikk innpass i Universitetets aula (med Stan Getz, 1959), skrev i «Jazz-journalen», og var norsk redaktør i danske «Jazzbladet» (1959–60). I Dagbladet (9.8.1960) diskuterte han seriøst med seg selv om Ornette Coleman var «svindler eller geni». Samtidig var han president i Norsk Jazzforbund (1959–60), ivret for et norsk festivalfond, «jazzhjelp til jernteppelandene» m.m.

Olav mistet sin første kone i en alder av 28 (1960) – og sorgen satte en brems for hans synlige jazzvirksomhet. I stedet ble han forfatter på heltid, med debut i 1966, og knyttet til «Profil-gjengen» 1967–68. Og i hans forfatterskap og oversettergjerning finnes det mye jazz; les for eksempel kapittelet «Venner» i «Dig» fra 1970. To år senere oversatte han Ross Russell’s «Bird Lives!» til norsk. I 1975 var han en av redaktørene i vår første jazzhistoriebok, «Jazz i Norge». I det samme året utga han kriminalromanen «Perdido, perdido», der alle personene bar kjente jazznavn. I 1976–77 var han igjen redaksjonsmedlem i Jazznytt. Og jazzfeelingen fortsatte i bøker som «Masker og rytmer» (1987), «Snapshots» (1994), «Oslo ved midnatt» (1997), «Oslo i demring» (2002) og «Angell 2002».

En jazzens forfatter er borte…

Bjørn Stendahl

Fra forsiden

Moldejazz 2025

På svøm med den store gjengen

FESTIVAL: Konserthøydepunkt med Jason Moran, Amalie Dahls Dafnie i ekspansiv modus, skjønn musikk i klamme omgivelser med Tuva Halse, jazz og poesi med Aja Monet og Alabaster DePlume og de siste inntrykkene fra en Moldejazz med tydeligere konturer og høyere temperaturer enn på en stund.

Anmeldelse

Den store TJOlympiaden

På tirsdag og onsdag på Moldejazz opplevde vi 25-årsjubilanten Trondheim Jazzorkester i to - nei, ørten - utgaver, under ledelse av Sigrid Aftret og i en muntert kaotisk helaftens feiring av seg selv.

Meld deg på vårt nyhetsbrev