Daglig leder i Nasjonal jazzscene, Jan Ole Otnæs, er valgt som ny president for den europeiske nettverksorganisasjonen Europe Jazz Network.
Det var under Europe Jazz Networks generalforsamling i Lisboa 13. september at Otnæs ble enstemmig valgt som ny president. Otnæs har tidligere ledet blant annet Bodø Kulturhus og Moldejazz samt vært styreleder og -medlem i Norsk jazzforum. I tillegg til å være daglig leder i Nasjonal jazzscene sitter Otnæs i dag som medlem av rådet i Norsk kulturfond og er leder av musikkutvalget for arrangør- og festivalstøtte.
Otnæs har vært styremedlem i EJN i fire år, og er nå valgt som president for en periode på to år. Han overtar etter britiske Ros Rigby som hadde fullført sin periode som president. Rigby har med sitt sterke engasjement lykkes i å styrke Europe Jazz Network (EJN) som et viktig kulturelt nettverk i Europa, og hun ble av det nye styret utnevte til æresmedlem av organisasjonen. EJN har i dag 126 medlemmer fra 35 land.
I tillegg til ny president fikk EJN to nye styremedlemmer: Martyna Markowska fra Katowice JazzArt Festival (Polen) og Sunna Gunnlaugsdóttir fra Reykjavik Jazzfestival (Island). Saken fortsetter under bildet.
EJN-styret, fra venstre: Kenneth Killeen (Improvised Music Company, Irland), Edin Zubcevic (Jazz Fest Sarajevo, Bosnia-Herzegovina), Enrico Bettinello (NovaraJazz, Italia), Martel Ollerenshaw (Australian Music Centre, Australia) og Jan Ole Otnæs (Nasjonal jazzscene). Foran: Minnakaisa Kuivalainen (Tampere Jazz Happening, Finland), Martyna Markowska (Katowice JazzArt Festival, Polen) og Sunna Gunnlaugsdóttir (Reykjavik Jazz Festival, Island). Foto: EJN
Europeisk jazztreff
I forbindelse med EJN ble det arrangert en åpen konferanse for europeisk jazzbransje, European Jazz Conference (EJC) 2018. Jazzkonferansen er den eneste i sitt slag i Europa, og har vokst raskt siden starten for fem år siden. EJC melder om rekordstor deltagelse med 348 registrerte delegater fra 40 land. On the Edge var tema for konferansen hvor kunstneriske og kulturelle grenser i den digitale tidsalderen ble diskutert i samtaler og foredrag. En rekke diskusjoner og arbeidsgrupper tok for seg praktiske utfordringer for musikkbransjen, som behovet for utvikling av markeder utenfor Europa, nye markedsføringstiltak og muligheter gjennom digitale verktøy, publikumsutvikling og musikkstrategier for byer.
Delegatsamling (foto: EJN)