Nyhet

Norsk-russisk kvartett med musikalsk reise fra barentsregionen

Det norsk-russiske bandet TRESKATRESK lager musikk om hvert sted de spiller. Etter konserter på Smeltedigelen i Mo i Rana og Nordlysefestivalen i Tromsø, står nå en snart utsolgt konsertsal i St. Petersburg for tur.

Tromsømusikerne Jakop Janssønn (slagverk) og Ola Asdahl Rokkones (saksofon) utgjør halvparten av bandet TRESKATRESK. Søndag 6.mai spiller de konsert i Mariinsky Concert Hall i St. Petersburg. Konserten er allerede nesten utsolgt, i en sal som tar om lag 1000 tilskuere. Sammen med to av Russlands fremste jazzmusikere, Andrei Kondakov (piano) og Vladimir Volkov (kontrabass), lager bandet stedsegne komposisjoner. Disse bringes videre og fremføres først på neste konsertsted, som en metafortelling om selve reisen og opplevelsene som bandet og musikerne har hatt. Det russiske jazzpublikumet blir dermed invitert med på en musikalsk reise til blant annet Tromsø og Mo i Rana nå på førstkommende søndag.

– En hårete idé
Musikerne møttes og begynte å jobbe sammen i forbindelse med Tromsø Internasjonale Film Festival sitt barentsprosjekt i 2015 da de sammen skulle komponere musikk til stumfilmen Tretya Meschanskaya (eng.tittel: «Bed and sofa») fra 1928. Filmen og musikken ble etter visningen i Tromsø tatt med på turné til Murmansk, Apatity, St.Petersburg, Petrozavodsk, Moskva og Arkhangelsk, og bandet møtte fulle kinosaler og begeistret publikum. Saksofonist Ola Asdahl Rokkones forteller at de da bestemte seg for å lage et permanent ensemble, og deretter kom ideen om stedsegne komposisjoner.

– De stedsegne komposisjonene var en hårete ide vi hadde da vi satte igang dette turnéprosjektet, og ærlig talt visste vi vel ikke helt hva det innebar. Vi ville først og fremst finne en måte å få publikum med oss på reisen, og binde stedene sammen. Å reise rundt gir jo ellers mening for musikerne, men publikum opplever liksom bare den ene konserten de hører. Det var vel en frykt for at vi ville ende opp med et utall versjoner av låter som heter «Tromsø» og «Mo i Rana» osv, men i praksis, og selvfølgelig, viser det seg jo at vi lar oss inspirere av forskjellige ting. Alt får sin egen historie, forteller Asdahl Rokkones. Musikerne tar utgangspunkt i skisser fra hver enkelt, og sammen jobber frem de endelige arrangementene og komposisjonene.
– Selv om alle fire er forskjellige komponister, gjør det at vi likevel får et enhetlig sound i låtmaterialet vårt. Det er også kult at alle fire står frem som komponister, og at det er en balanse mellom oss, sier han.

Musikalske bilder fra barentsregionen
Bandnavnet TRESKATRESK er et russisk ordspill som betyr «torskens knitring», og med navnet trekker bandet paralleller til den historiske pomorhandelen som forente Norge og Russland i tidligere tider. Musikken de har laget så langt har blitt gode og viktige musikalske bilder om både smått og stort fra hele barentsregionen. Konsertene skal være en arena der publikum både får en musikalsk opplevelse, og følelsen av hvor nært vi egentlig er knyttet sammen – geografisk og menneskelig.
De musikalske skildringene er både små og store. En villhund på stranden i Arkhangelsk, et russisk sykehus, oppstandelsen mot ødeleggelse og flytting av russergravene i Mo i Rana, en kjempeblekksprut, en statue i fjorden i Mo i Rana. Komposisjonene og historiene fra Tromsø er i ferd med å fullføres, og får sin urfremføring nå i Russland.

Konserter i mai:
Fredag 4. mai – Moskva/Café Mart
Lørdag 5. mai – St.Petersburg/JFC
Søndag 6. mai – St.Petersburg/Mariinsky Concert Hall

Prosjektet er støttet av BarentsKult og Norsk kulturråd, og innebærer en uthalt turné i form av 6 konserter og workshops i hhv. Mo i Rana, Tromsø, St.Petersburg, Petrozavodsk, Arkhangelsk og Murmansk.

Fra forsiden

Soddjazz - 26. og 27. april 2024

Det er den Straumen

FESTIVAL: Dra til Inderøya og Soddjazz for en smak av en annen virkelighet.

Now's the time

NTT: Jazzjam House Rules

Tullkattesnutene tar med barn ut i verden, Audun Ellingsen knipser klingende jazzmynt, ferske videoer, bookingnyheter og konsertinntrykk pluss et Jazznytt-intervju med Amalie Dahl!

Meld deg på vårt nyhetsbrev