Intervju

Ensemble Denada med Maria Schneider til North Sea Festival og Moldejazz

Suksessamarbeidet fra 2014 gjenopptas med nye Schneider-komposisjoner på repertoaret.

I mai 2014 spilte Ensemble Denada en minneverdig konsert på Nasjonal jazzscene Victoria. På repertoaret sto musikk av  amerikanske Maria Schneider, en av jazzens ledende komponister og bandledere i dag, og magien lå ikke minst i at Schneider selv hadde ledet prøvene og dirigerte konserten. Det gjorde hun også noen dager seinere da Ensemble Denada spilte på The Standard Bank Jazz Festival, Grahamstown, Sør-Afrika.

Grammy
Siden den gang har Ensemble Denada bl.a. spilt konserter  i inn- og utland med bassisten/komponisten Arild Andersen som gjestesolist i hans egne låter, og nå sist med Torun Eriksen som gjestevokalist i arrangementer signert Erlend Skomsvoll.
Maria Schneider og hennes Maria Schneider Orchestra har på sin side høstet nye Grammy-priser for albumet «The Thompson Fields» og ikke minst David Bowie-samarbeidet som resulterte i singelen «Sue (Or In A Season of Crime)». Schneider har også markert seg som en skarp kritiker av internettgigantenes manglende vilje til å hindre ulovlig gratisdeling av musikk og har i den anledning blant annet møtt i en amerikansk Kongress-komité. Dette tidkrevende engasjementet til tross er hun fortsatt en særdeles produktiv musiker, og nå skal snart et nytt kapittel i Maria Schneider/Ensemble Denada-historien skrives.

Første gang live
– Ja, vi skal spille med Maria på North Sea Festival i Rotterdam 13. juli, og tre dager seinere har vi åpningskonserten på Moldejazz, der Maria jo er Artist in Residence i år, forteller Denada-produsent og trompeter Anders Eriksson. Han kan også fortelle at Molde-konserten, med saksofonisten Donny McCaslin og sangeren Jeff Taylor som gjesteartister, kommer til å inneholde en versjon av nettopp «Sue (Or In A Season of Crime)», ei låt som Maria Schneider etter eget utsagn aldri har spilt på konsert før, og ikke trodde hun skulle komme til å spille live, heller.
– Dessuten kommer noen fra Denada til å være med i bandet når Maria avslutter Moldejazz med å spille «Winter Morning Walks» og «Carlos Drummond de Andrade Stories» i Molde Domkirke med TrondheimSolistene, Eir Inderhaug og blåsere fra Denada og Luftforsvarets Musikkorps, sier Eriksson. Han håper at denne runden av samarbeidet kan gi støtet til flere Schneider/Denada-konserter, eksempelvis på den internasjonale festivalscenen der enkelte arrangører har signalisert interesse.
Saken fortsetter under bildet.
PRODUSENT OG TROMPETER: Anders Eriksson er trompeter og produsent i Ensemble Denada, Østnorsk jazzsenters profesjonelle jazzorkester som drives med økonomisk støtte fra Norsk kulturråd og Oslo kommune. Foto: Rolf Schoellkopf.

Dedikert
– Hvordan opplever du og Denada Maria Schneider som samarbeidspartner?
–  Hun er veldig vennlig, veldig dedikert og tar musikken veldig på alvor. Hun har humor, men når vi jobber, så jobber vi, og slik hun legger lista, krever det at vi sitter ytterst på  stolsetet, svarer Eriksson. – Det er spennende og ikke minst morsomt for oss å få jobbe med en så målbevisst komponist og ensembleleder, og det bidrar jo til at Ensemble Denada får litt internasjonal oppmerksomhet som vi ellers ikke ville ha fått.
– Hva skal dere spille på konsertene?
– Det blir mest fra Marias nyere plater. Konserten på North Sea blir litt kortere enn den i  Molde, ««Sue (Or In A Season of Crime)» og «Data Lords» gjør vi eksklusivt for Moldejazz.
– Og besetningen for anledningen?
– Vanligvis er vi 14 – 15, nå utvider vi litt. På trompet og flygelhorn har vi Frank Brodahl, Marius Haltli, Hayden Powell og meg, de fire trombonistene er Even Kruse Skatrud, Nils Andreas Granseth, Kristoffer Kompen og Ingrid Utne, og siden Maria på mange måter er selve bindeleddet mellom den gamle og nye storbandklangen, og nok lærte mye i den perioden da hun var assistent for Gil Evans, har vi fem saksofonister som dobler på en haug med treblås: Jan Kåre Hystad, Børge-Are Halvorsen, Nils Jansen, Atle Nymo og Shannon Mowday. Kompet er det faste med Olga Konkova, piano; Jens Thoresen, gitar; Per Mathisen (el. og ak. bass) og Håkon Mjåset Johansen, trommer, og i tillegg har vi med Irene Tillung på akkordeon.
–  Andre Denada-planer for 2018?
– Ja, det har vært stor interesse for prosjektet med ensemblet og Torun Eriksen, som hadde premiere på Kongsberg Jazzfestival i fjor. Nå blir det flere konserter til høsten, men jeg kan vel også tilføye at det ville vært lettere å planlegge langsiktig for et så stort ensemble dersom finansieringen hadde vært mer forutsigbar enn den vi har i dag.
Uten å gå i detaljer kan man lure på hvorfor hele det klassiske orkesterfeltet automatisk skal ha tildelinger som ligger på det fem- og ti-dobbelte av hva Trondheim Jazzorkester, Ensemble Denada og de andre store jazzensemblene får. En uforståelig sorteringsmekanisme i 2018, sier Anders Eriksson.

Fra forsiden

Intervju

NTT: Lufttrommer i sorg og ekstase

Jazzbloggen minnes Neil Peart, prater med Hans Hulbækmo om en hel konsert-uke med Atomic og hans favoritter fra Paal Nilssen-Love-æraen, ringer til Eldar Vågan og skriver reisebrev fra Tjøme.

Meld deg på vårt nyhetsbrev