Den sekstende utgaven av All Ears starter 12. januar. Festivalen byr på konserter, workshop, barneworkshop, eksperimentell film, samtaler om bærekraft og mer.
på bildet over: Sofia Jernberg (pressefoto) kan høres på Nasjonal jazzscene lørdag.
pressemelding: All Ears
12.-15. januar 2017 avholdes All Ears for sekstende gang. Festivalen som med sin bombastiske tro på musikken, fortsetter å presentere improvisert musikk i alle fasonger for å vekke nysgjerrighet og glede. Å presentere improvisert musikk i dag er ikke det samme som den gang festivalen startet i 2002, alt har sin tid. Et mål for denne festivalen er på mange måter å gå tilbake til motivasjonen fra da festivalen startet, og formidle den smittende gleden ved å presentere musikere som få har hørt og som kanskje aldri før har spilt i Norge.
Musikerdrevet festival
Festivalen er musikerdrevet, og årets festival er kuratert og satt i stand av Guro Skumsnes Moe. Moe tok over i All Ears etter Maja S. K. Ratkje i 2008, og har siden forsøkt å holde fast ved noen av Ratkjes hovedprinsipper : ”Vi kommer aldri til å booke artister med tanke på publikumstall. Vi har bare kjørt på med det vi synes er bra musikk.” Ved å være musikerdrevet plasserer festivalen seg i et viktig kreativt rom mellom øvrige festivaler i Norge, være seg jazz- og samtidsfestivaler, og skaper en viktig friksjon som følge av å være en liten og selvstyrt festival. Festivalen trenger å være liten for å vokse, men òg for å være bærekraftig i seg selv og for samtiden den befinner seg i.
Konserter, workshop og samtaler
Konsertene for årets festival finner sted på Blå, Nasjonal Jazzscene, Henie Onstad Kunstsenter, Cinemateket og Deichmanske Bibliotek, avd. Grünerløkka. Musikere fra Norge, Sverige, Frankrike, Slovakia, USA, Østerrike, England, Italia og Israel vil fylle Oslo med improvisert musikk som ønsker å konfrontere og overraske. Programheftet for årets festival er utvidet med korte artistintervjuer, slik at festivalpublikummet inviteres til et nærmere innblikk i musikernes tanker, i tillegg til toner og lyd.
Årets festival ønsker å ta inn over seg en verden som skifter ordlyd, og med det gi forsterkede ord om at musikk er viktig for at et samfunn skal være sunt. Dette gjøres gjennom en workshop i samarbeid med Dans For Voksne som avholdes på Deichmanske Bibliotek, avd. Grünerløkka 9.-11.jan med musiker, komponist og fredsaktivist Dror Feiler. Samt gjennom samtaler fredag 13.januar og lørdag 14.januar kl.13 på Nasjonal Jazzscene, der ord om musikkens verdi vil få fri taletid. Festivalens musikere er her invitert til en samtale om synlighet- ”blir musikken usynlig ved å være synlig?” spørres det. Innbudte festival – og konsertarrangører fra Norge og Europa vil dele tanker om hvordan det i dag er å drive festivaler med improvisert og eksperimentell musikk. Om det er bærekraftig?
Workshop for barn
Lørdagens program inneholder for første gang en instrument-workshop for barn og familier. Her kan man lære å bygge en kalimba, forskjellige strengeinstrument, en xylofon eller en ballong-tutafon. Workshopen avsluttes med en konsert! Dette er i samarbeid med Drivhuset og foregår på Biermannsgården fra kl.11.00-15.00.
I tillegg til to solokonserter på Henie Onstad Kunstsenter og en visuell og lydlig kraftopplevelse på Cinemateket avsluttes festivalen søndag 15.januar med en dyplyttende konserthyllest for å feire og minnes Pauline Oliveros´ estetiske filosofi og komposisjoner, fremført av Elin Vister og andre musikere.
Mer om programmet på All Ears her.
Følg All Ears på fb.