JAZZNYTT: Tidligere denne uken kom den triste beskjeden om at saksofonist Jon Klette har gått bort. I denne Jazznytt-artikkelen fortelles historien om Jazzaway, plateselskapet som Klette etablerte i 2003.
Jazznytt presenterer norske jazzplateselskaper i artikkelserien «I godt selskap». Historien om Jazzaway ble første gang publisert i Jazznytt #235 sommeren 2015.
Tekst: Johannes Rød
Saksofonisten Jon Klette etablerte plateselskapet Jazzaway i 2003 med den motivasjon å kunne ha kontroll på produksjonen av egne kreative prosjekter. Han fikk til en avtale med Musikkoperatørene om distribusjon, og første plate med hans band Jazzmob utkom samme år med tittelen Pathfinder. Det var stort sett eget materiale Klette presenterte med denne gruppekonstellasjonen som her, ved siden av Klette, bestod av Gisle Johansen, Anders Aarum, Mats Eilertsen, Jarle Vespestad, Finn Guttormsen, Paal Nilssen-Love og Bjørnar Andresen. Den første utgivelsen med denne gruppa, som varierte noe i sammensetning fra prosjekt til prosjekt, kom imidlertid i 1998, The Truth, og dette var et engangsstunt og eneste utgivelse på selskapet Beboporbedead Records.
Kursen ble etter forholdsvis kort tid justert noe ved at også musikalske prosjekter fra andre ble inkludert i katalogen. Noe eldre norsk jazzgull ble allerede utgitt samme år med Carl Magnus Neumann og Christian Reim: Live at Molde Jazzfestival 1976. Ved å arrangere konserter på klubben Smuget fra 2002-2004, de såkalte Crimetime Sessions, fortsatte Klette et samarbeid med Bjørnar Andresen som hadde startet allerede noen år tidligere på klubben Jazzhouse i Oslo. Dette resulterte i etableringen av Crimetime Orchestra i 2004 sammen med Vidar Johansen og Bugge Wesseltoft, og gruppa kom med sin første utgivelse i 2005 etter Andresens død: Life is a beautiful Monster. En annen viktig samarbeidspartner for Klette var saksofonisten Gisle Johansen, både i Crimetime Orchestra, Jazzmob og i gruppa Element der Johansen var en drivende kraft. Hvor viktig Crimetime-prosjektet har vært for norsk jazz kan beskrives med besetningen ved siden av Klette og Andresen: Vidar Johansen, Kjetil Møster, Øyvind Brække, Sjur Miljeteig, Anders Hana, Bugge Wesseltoft, Ingebrigt Håker-Flaten og Paal Nilssen-Love. Den neste Crimetime Orchestra-utgivelsen kom i 2009, denne gang featuring Sonny Simmons og KORK, og med nye samarbeidspartnere i Gisle Johansen, Hild Sofie Tafjord, Per Zanuzzi, Per Oddvar Johansen og Erlend Skomsvoll.
Jon Klettes kontakt med altsaksofonisten Sonny Simmons er en viktig hendelse i selskapets historie. Denne internasjonale kjente, men en tid noe glemte, Simmons debuterte på plate i 1963, og hans utgivelser på ESP-Disk’ og Contemporary Records fra 1966 til 1971 er essensielle i en platesamling med respekt. Personlige problemer resulterte i at han var borte fra sin profesjonelle musikerkarriere i 20 år frem til begynnelsen av 1990-årene. Som altsaksofonist hadde Klette alltid vært opptatt av den karakteristiske kraftfulle tonen i Simmons spill, og etter en konsert med Simmons band i Oslo på begynnelsen av 2000-tallet fikk Klette en kontakt som resulterte i et vennskap og samarbeid gjennom fem plateutgivelser på Jazzaway.
Bandet The Core markerte seg sterkt innenfor norsk jazz fra 2001 til 2010. De hadde sin første spillejobb i Trondheim i 2001, og sin første utgivelse på Jazzaway i 2004: Vision. Gjennom egne komposisjoner hadde gruppa sine musikalske forbilder i afroamerikansk jazz fra 1960-årene, og den andre utgivelsen med den samme opprinnelige besetningen kom med albumet Blue Sky i 2006: Espen Aalberg, Kjetil Møster, Erlend Slettevold og Steinar Raknes.
Jazzawaykatalogen viser til en essensiell del av norsk jazz på 2000-tallet. De aller fleste toneangivende artistene er representert i en eller annen sammenheng, ofte i flere. Utgivelsene burde være et must i alle jazzhyller, og om jeg personlig skulle plukke ut noen som jeg tenker trenger en revitalisering ville dette være utgivelsen med gruppa Trinity med Kjetil Møster, Ingebrigt Håker Flaten og Thomas Strønen; Bayashi med Vidar Johansen, Bjørnar Andresen og Thomas Strønen; Tone Collector med Tony Malaby, Eivind Opsvik og Jeff Davis og MZN3 med Kjetil Møster, Per Zanuzzi og Kjell Nordeson. Sjefen selv fremhever produksjonene med Nils Olav Johansen og Svein Olav Herstad, ved siden av utgivelsen med Sonny Simmons. Jazzaway er et selskap med en høy internasjonal standard i sine utgivelser. Fire av selskapes utgivelser er lisensiert og utgitt i Japan av Bomba Records: Jazzmob med Infernal Machine og Flashback, The Core med Blue Sky og Eyewaterlillies med Slant of Light.
Jon Klettes filosofi bak selskapets utgivelsespolitikk har vært og er, ved siden av å gi ut egne ting, å plukke opp kvalitetsprosjekter for å løfte frem nye artister og gruppekonstellasjoner. Det å gi nye artister sjansen til å komme frem, det å si ja til de riktige folkene som han selv formulerer det, har vært det aller viktigste. Profittsiden av selskapets drift har vært sekundært i forhold til det kvalitetsmessige, og Klette har selv brukt en stor andel av personlige midler for å holde selskapet gående. Det har vært lite aktivitet i Jazzaway siden gruppa Elements utgivelse Transformation to Paradise fra 2009, men Klette har igjen planer om nye utgivelser av både eldre og nyere materiale i 2015/2016. Selskapets utgivelser blir distribuert av Musikkoperatørene, og med unntak av en eller to utgivelser er alle fortsatt tilgjengelige.
Jazzaway-katalogen
JARCD
001 Jazzmob Pathfinder – 2004
002 Carl Magnus Neumann/Christian Reim Live at Molde, 1976 – 2004
003 Dingobats Follow – 2004
004 Anders Aarum Trio Absence in Mind – 2004
005 Trinity Sparkling – 2004
006 The Core Vision – 2004
007 Bayashi Rock – 2004
008 Morthana Morthana – 2004
009 Crimetime Orchestra Life is a Beautiful Monster – 2005
010 Roundtrip Two Way Street – 2005
011 Sonny Simmons The Traveller – 2005
012 Tone Collector Tone Collector – 2005
013 MZN3 MZN3 – 2005
014 Erik Hegdal/Trondheim Jazzorkester We are? – 2005
015 Shagma Shagma – 2005
016 Solid Solid – 2005
017 Alex Harding & Blutopia The Calling – 2005
018 Lucian Ban & Asymmetri Playground – 2005
019 Poing Planet Poing – 2005
020 Florebius House of Flour – 2006
021 Anders Aarum Trio First Communion – 2006
022 Jazzmob Infernal Machine – 2006
023 The Core Blue Sky – 2006
024 Svein Olav Herstad/Sonny Simmons Suite for Simmons – 2006
025 Simmons, Sonny I’ll see you when you get there – 2006
026 Hero The Discovery of Exploriation – 2006
027 Close Erase Sport Rocks – 2006
028 Eyewaterlillies Slant of Light – 2006
029 Jon Eberson Trio Bring it on – 2006
030 Alexi Tuomarila Constellation – 2006
031 Alpaca Ensemble Skråpanel – 2007
032 Sonny Simmons Last Man Standing – 2007
033 Svein Olav Herstad Trio Invento – 2007
034 Ikke utgitt
035 Ikke utgitt
036 Bushmans’s Revenge Cowboy Music – 2007
037 Ikke utgitt
038 Nils Olav Johansen My Deal – 2007
039 Alpaca Ensemble Tapet Tapet – 2007
040 Klaus Holm Kollektif What was that you said? – 2007
041 Sam Newsome & Lucian Ban Romanian-American Jazz – 2007
042 Jazzmob Flashback – 2008
043 Crimetime Orchestra/Sonny Simmons/Kork Atomic Symphony – 2008
044 Yours Truly Yours Truly – 2008
045 Flux Peninsulator – 2009
046 Element Transformation to Paradise – 2009
JARLP
047 Jon Klette Electro Gravity – 2015
(med Jørn Øien, Per Zanussi og Paal Nilssen-Love innspilt på Herr Nilsen i august 2002)