Intervju

Satser videre på egne bein

Jazzland runder 20 år med Rockefeller-konsert og stor aktivitet i jubileumsåret.

Av: Terje Mosnes (tekst og foto)

Onsdag 16. mars feirer den 30-årsjubilerende institusjonen Rockefeller i Oslo en annen jubilant: Jazzland Recordings. «Jazzland Night» markerer at det er 20 år siden Bugge Wesseltoft tok grep om karrieren og startet sitt eget plateselskap, og gründeren selv topper naturlig nok artistlista for jubileumskonserten.

Bugge stiller for anledningen i «Trialogue»-bandet sammen med den tyske elektronikeren/produsenten Henrik Schwarz og den svenske bassisten Dan Berglund, og «Jazzland-stallen» blir rikt representert også ved bl a Dhafer Youssef, Eivind Aarset, Sidsel Endresen & Jan Bang, Come Shine, Håkon Kornstad, Harpreet Bansal, Torun Eriksen, Beady Belle og Ole Morten Vågan & Ingebrigt Håker Flaten.
– Noen av artistene våre, som for eksempel Ola Kvernberg, er forhindret fra å stille opp. Sånn er det alltid med travle musikere, men det blir en morsom og fin konsert likevel, sier Bugge. Han dro i gang Jazzland i 1996, mye fordi hans «New Conception of Jazz» ble møtt med laber interesse fra de etablerte plateselskapene, og fikk en distribusjonsavtale med daværende PolyGram. To år seinere førte internasjonale oppkjøp til at PolyGram ble fusjonert inn i Universal, og Sten Nilsen, som hadde vært ansvarlig for PolyGrams jazz- og klassisk-kataloger, meldte overgang og ble Jazzlands første og hittil eneste ansatte.

SJEFENE: Sten Nilsen (tv) har drevet Jazzland Recordings sammen med Bugge Wesseltoft nesten siden starten i 1996. Sten har hatt hovedansvar for daglig drift, Bugge for kunstnerisk profil, og samarbeidet mellom de to eierne har alltid vært nært og langt mer preget av enighet enn konflikt. (foto: Terje Mosnes)
SJEFENE: Sten Nilsen (tv) har drevet Jazzland Recordings sammen med Bugge Wesseltoft nesten siden starten i 1996. Sten har hatt hovedansvar for daglig drift, Bugge for kunstnerisk profil, og samarbeidet mellom de to eierne har alltid vært nært og langt mer preget av enighet enn konflikt.               (foto: Terje Mosnes)

I 2001 forhandlet Sten og Bugge fram en avtale der Universal kjøpte 40 prosent av aksjene i Jazzland. Selv beholdt han og Bugge 30 prosent hver, og med Universals internasjonale apparat i ryggen og en strøm av gode utgivelser fra bl a Bugges New Conception of Jazz, Eivind Aarsets Electronique Noir, Sidsel Endresen, Beady Belle, Atomic, Håkon Kornstad og Torun Eriksen, etablerte Jazzland og Jazzland-artistene seg år for år stadig sterkere som en internasjonal referanse i spesielt det europeiske plate-, klubb- og festivalmarkedet.

– Uten den avtalen med Universal ville Jazzland vært over og ut i løpet av fem år, sier Sten. – Nå kom hver Jazzland-utgivelse ut i 25 land samtidig, og da ble det mulig å holde på videre.
– Jeg så at Norge var et altfor lite marked til at et plateselskap kunne leve av jazz. Men utenom Terje (Rypdal), Jan (Garbarek) og Arild (Andersen) spilte nesten ingen norske jazzmusikere i utlandet på den tida, sier Bugge og fortsetter:
– Utgangspunktet mitt var å forsøke å favne om en form for blanding av elektronisk og akustisk jazz som en gjeng av oss holdt på med – Eivind (Aarset), Audun (Kleive), Sidsel (Endresen), Nils Petter (Molvær) – og jeg husker jeg sa til Harald Tømte i PolyGram at ambisjonen min var å få utgitt plater i 10 land og selge to tusen i hvert av dem. Sånn sett har vi lykkes. Vi lagde en ny, frisk bølge med en litt annen type lyd som ble veldig godt mottatt ute i Europa og skapte en grobunn for at artistene våre kunne turnere. Jazzland betød en liten revolusjon for norsk jazz på 90-tallet, og jeg er utrolig stolt av hva vi har fått til.
– Nå ved 20-årsjubileet har vi utgitt om lag 120 plater. Hvor mange Jazzland-plater vi har solgt alt i alt, vet jeg ikke, supplerer Sten. Han sluttet å telle da salget passerte 1.2 millioner enheter, og ser lyst på framtida for selskapet, selv om samarbeidet med Universal avsluttes pr. 1. april i år og han og Bugge nå står som eneeiere av Jazzland.
– Konkurransemyndighetene i Europa påla Universal å selge seg ut av en rekke selskaper da de kjøpte EMI i 2012. Jeg måtte til Brüssel og stå skolerett for EU-kommisjonen, og etter at jeg hadde forklart situasjonen, ga de oss tre år på å bryte med Universal, sier han. – Nå er vi ute av Universal-systemet fra 1. april og har inngått nye avtaler. I Norge overtar Musikkoperatørene distribusjonen, mens det tyske Edel skal distribuere Jazzland-platene i Tyskland, Østerrike og Sveits, våre viktigste markeder i Europa. Når det gjelder strømming, har vi en avtale med Phonofile, noe som gjør oss tilgjengelige på alle strømmetjenester over hele verden og gir oss en bedre økonomisk andel enn hva en avtale med et av de store, multinasjonale selskapene ville ha gitt. Nå som Universal ikke lenger trykker plater for oss, må vi trykke opp backkatalogen igjen, med lager, nye katalognumre og nye omslag, noe som er ufattelig dyrt. Vi er tatt inn i eksportprogrammet hos Music Norway med Tyskland som fokus. og jeg håper vi får på plass opp i mot 60 prosent av backkatalogen i løpet av 2016 og 2017. Sammen med den øvrige eksporten fra Musikkoperatørene er GAS-territoriet (Tyskland/Østerrike/Sveits) det viktigste grunnlaget for forretningsdriften vår, og i Tyskland knyttes det stor spenning til lanseringen av Håkon Kornstads «Tenor Battle» i år. Involvert tysk ekspertise mener at prosjektet er særdeles unikt, så vi venter spent på mottakelsen.

Håkon Kornstads "Tenor Battle" lanseres i Tyskland i år. (foto: Terje Mosnes)
Håkon Kornstads «Tenor Battle» lanseres i Tyskland i år. (foto: Terje Mosnes)

– Vi har gjort avtaler med nye artister som Moksha, trioen med tablas-supertalentet Sanskriti Shrestha, og videre med den unge fiolinisten Harpreet Bansal og den svenske sangeren Isabel Sörling, overtar Bugge. – Håkon Kornstad, Beady Belle, Eivind Aarset og Torun Eriksen er aktuelle med sine beste plater hittil, i løpet av året skal vi ha Jazzland Nights på festivaler som Jazzahead! i Bremen, XJazz i Berlin og London Jazz Festival og jeg skal ut igjen med en helt ny New Conception of Jazz-besetning på en masse festivaler. Jo, det blir mye blest rundt Jazzland-navnet i dette jubileumsåret.

Fra forsiden

Nyhet

Neset og Andsnes i Operaen

Jazz og klassisk forenes når saksofonist Marius Neset og pianist Leif Ove Andsnes spiller i Operaen under Oslo Jazzfestival i august neste år.

Nyhet

Sildajazz omorganiserer

Styret i Sildajazz omorganiserer etter flere år med underskudd. Terje Ekrene Vik går av etter ett år som festivalsjef, og festivalen vil nå få en ren dugnadsbasert drift.

Meld deg på vårt nyhetsbrev