Nyheter

Vekker plateselskapet Odin fra 23 år i dvale

Hanna Paulsberg Concept med nytt album og turné.

I dag slippes «Eastern Smiles», Hanna Paulsberg Concepts tredje album. Plata markerer plateselskapet Odins første nye innspilling siden 1993, og Hanna Paulsberg synes hun er i godt selskap som nyeste tilskudd til den 54 utgivelser lange Odin-katalogen.
– Litt av ei liste, det er mange flinke folk der, sier hun, og trekker spesielt fram Elin Rosselands «Fair Play» fra 1989 som et Odin-album hun har et godt forhold til.
– En fantastisk plate som jeg hørte enormt mye på da jeg gikk på Jazzlinja i Trondheim, sier hun.
– Knut Riisnæs-platene og Masqualero har jeg også hørt på, og selvfølgelig «Fairytales».

Hanna Pauslberg Concepts "Eastern Smiles" er plateselskapet Odins første nye innspilling siden 1993.
Hanna Pauslberg Concepts «Eastern Smiles» er plateselskapet Odins første nye innspilling siden 1993.

– Nå er du her med «Eastern Smiles» og utelukkende originalmateriale?
– Ja, jeg hadde skrevet nye låter i forkant av en turné i Sverige og Norge i november i fjor, og ideen var å få spilt dem godt på plass i løpet av turneen og så gå rett i studio etter siste konsert. Og det gjorde vi.

Ut på tur
Som på Hanna Paulsbergs to foregående Concept-album, «Waltz for Lilly» (2012) og «Song for Josia» (2014) er pianist Oscar Grönberg, bassist Trygve Waldemar Fiske og trommeslager Hans Hulbækmo de øvrige kvartettmedlemmene. Allerede kommende uke starter bandet en ny turné, og etter åpningskonserten i Trondheim 2. mars går ferden videre til Tønsberg, Mo i Rana, Røyken, Oslo, Moss, Voss (Vossa Jazz) og Bergen (Nattjazz) samt Göteborg, Tampere og Helsinki i løpet av våren.
– Jeg gleder meg, det skal bli fint å komme ut og spille disse låtene igjen, sier Hanna Paulsberg. Hun får en travel festivalvår og -sommer og skal på scenen ikke bare med sitt eget band, men også med Trondheim Jazzorkester i Molde og under Ellen Andrea Wangs «Takk for prisen»-konsert på Kongsberg Jazzfestival i juli.

Noen av Odins tidlige utgivelser, øverst fra venster: Radka Toneff "Live in Hamburg", Masqualero "Masqualero", Svein Finnerud Trio "Plastic Sun" og Thorgeir Stubø «Notice» .
Noen av Odins tidlige utgivelser, øverst fra venster: Radka Toneff «Live in Hamburg», Masqualero «Masqualero», Svein Finnerud Trio «Plastic Sun» og Thorgeir Stubø «Notice» .

Fra Stubø til Finnerud
Odin ble startet som daværende Norsk Jazzforbunds plateselskap i 1981. På det tidspunktet fantes det få eller ingen uavhengige alternativer til det store multinasjonale plateselskapene i Norge, og Odin ble etablert for å gi norske jazzmusikere mulighet til å nå et større publikum, først og fremst i hjemlandet, men også utenfor landegrensene. Gitaristen Thorgeir Stubøs «Notice» (med Stubø, Henning Gravrok, Terje Bjørklund, Bjørn Alterhaug og Ernst-Wiggo Sandbakk, 1981) ble Odins første katalognummer, og i 1982 utkom i tur og orden Dag Arnesens «Ny Bris» (Arnesen, Olav Dale, Per Jørgensen, Ole Thomsen, Kåre Garnes og Frank Jakobsen pluss div. gjester); Radka Toneff og Steve Dobrogosz’ «Fairytales», Cutting Edges «Cutting Edge» (Morten Halle, Knut Værnes, Rune Klakegg, Edvard Askeland, Frank Jakobsen); Knut Riisnæs Quartets «Flukt» (Riisnæs, Dag Arnesen, Bjørn Kjellemyr, Jon Christensen), «The Gambian/Norwegian Friendship Orchestra» (bl a Knut Kristiansen, Per Jørgensen, Olav Dale, Erik Balke, Demba Jobarteh, Miki N’Doye, Zakhir Helge Linnaae) og Oslo 13s «Anti-therapy» (bl a Nils Petter Molvær, Erik og Jon Balke, Torbjørn Sunde, Odd Riisnæs, Audun Kleive).
Gjennom resten av 80-tallet og inn i 90-årene utga Odin plater med Karin Krog/John Surman, Tore Brunborg, Jon Eberson, Bjørn Johansen, Brazz Brothers, Ophelia Ragtime Orchestra, Jazzpunkensemblet, Airamero og en lang rekke andre kjente artister, før en re-utgivelse på cd av Svein Finnerud Trios 1972-album «Plastic Sun» satte punktum for virksomheten i 1993. Da var selskaper som Bjørn Petersens Gemini/Taurus, Knut Værnes’ Curling Legs og i økende grad Manfred Eichers ECM blitt utgivelsesalternativer for norske musikere, og Norsk Jazzforbund overlot forvaltningen av Odin-katalogen til Curling Legs.

Til Grappa
Odin er organisert som en stiftelse under Norsk jazzforum, og i fjor vedtok styret å lisensiere Odin-katalogen til Helge Westbyes selskap Grappa. Der tas den daglige driften av Odin hånd om av Andreas Meland, som også driver Grappa-etiketten Hubro. I fjor presenterte han den påkostede nye versjonen av «Fairytales» som første Odin-utgivelse siden 1993, og nå er altså Hanna Paulsberg Concepts «Eastern Smiles» den ærerike etikettens første originalutgivelsen på like lenge.

Labelsjef Andreas Risanger Meland.
Labelsjef i Grappa, Andreas Risanger Meland.

– Da vi overtok Odin, var det helt klart for meg at den eneste måten å re-vitalisere katalogen på, er å utgi nye plater i tillegg til de gamle, sier Meland og fortsetter:
– Jeg har likt musikken til Hanna lenge. Hun er en fortsatt ung artist som har fått til veldig mye, og det at hun befinner seg så tydelig innenfor et rendyrket jazzuttrykk samtidig som Odin skal være en jazz-etikett, gjorde henne til et naturlig valg.
-Hva er planene videre for Odin?
– Vi tar sikte på fire-fem utgivelser i året, en miks av nyinnspilte plater som gjenutgivelser, begge deler på alle plattformer. En re-utgivelse av «Masqualero» (1983) står for tur, likeledes Radka Toneffs «Live in Hamburg» (1992). Når det gjelder nye innspillinger, har jeg noen artistnavn på blokka, og jeg regner med at flere kommer til å ta kontakt.
– Så nå skal du konkurrere med deg selv? Odin mot Hubro?
– Ja, om ikke om det samme publikumet, så iallfall om medieoppmerksomheten. Men jeg ser ikke det som noe problem, Odin skal være en rendyrket jazz-etikett, hva enn det betyr, mens veldig mye av det jeg jobber med for Hubro befinner seg mellom sjangrer, men med det fellestrekket at de fleste artistene har bakgrunn fra improvisert musikk og jazz.

Terje Mosnes

Fra forsiden

Nyhet

Neset og Andsnes i Operaen

Jazz og klassisk forenes når saksofonist Marius Neset og pianist Leif Ove Andsnes spiller i Operaen under Oslo Jazzfestival i august neste år.

Nyhet

Sildajazz omorganiserer

Styret i Sildajazz omorganiserer etter flere år med underskudd. Terje Ekrene Vik går av etter ett år som festivalsjef, og festivalen vil nå få en ren dugnadsbasert drift.

Meld deg på vårt nyhetsbrev