Gisle Martens Meyers futuristiske bestillingsverk for BIT20 Ensemble, The Bow Corpse, får urpremiere på Nattjazz 2015, mandag 1. juni.
Som et ekko av Orwells 1984, tar The Bow Corpse oss med på en reise inn i en fremtid hvor sosiale medier har tatt kontroll over alt privatliv og ingenting lenger er skjult. I Meyers multimediaprosjekt kombineres akustiske instrumenter med virtuelle svermsimulatorer som representerer programmerte og digitale lydkloner av BIT20-utøverne. Ved hjelp av denne teknologien kan musikerne og orkesterets stemmer multipliseres i det uendelige. Og det er nødvendigvis ikke lyden i selve instrumentene Gisle Martens Meyer er mest interessert i å formidle i The Bow Corpse.
– Jeg gjør opptak av alle de lydene som musikerne gjerne prøver å unngå å lage, for eksempel fingre som tar på et instrument. Så lager jeg en digital klone av denne lyden, og multipliserer den. Så har jeg plutselig tusen fingre som tar på tusen instrumenter, sier Meyer.
The Bow Corpse blir også et verk for flere sanser, med koreografi av Nuria Guiu Sgarra, og tilhørende visuell design og videoprojeksjoner på scenen. Bestillingsverket får premiere på Nattjazz i Røkeriet, mandag 1. juni, og blir en av flere bestillinger som blir satt opp på neste års festival.
Om Gisle Martens Meyer og BIT20 Ensemble
Musiker og komponist Gisle Martens Meyer hadde sitt kommersielle gjennombrudd med elektronika-prosjektet Ugress tidlig på 2000-tallet. Den musikalske karrieren har utviklet seg videre i flere retninger, og han er blant annet en hyppig brukt komponist i film, TV, teater, dataspill og kunst.
Anerkjente BIT20 Ensemble framfører et bredt spekter av samtidsmusikk på mange arenaer. Ensemblet har bestilt og urfremført mer enn 100 verk, og medvirket på 25 plateinnspillinger, og har i tillegg et omfattende musikalsk program for barn og unge.
Pressemelding: Nattjazz