Nutshell, Vestnorsk jazzsenters promovindu mot verden for norsk jazz, får godt skussmål fra deltakerne.
Terje Mosnes (tekst/foto)
(på bildet over: Nutshell-konsert med Arve Henriksen og Terje Isungset)
– Bortkastede penger? Langt i fra. Nutshell gir norske musikere viktig, jeg vil nesten si avgjørende drahjelp på en internasjonal scene der det er helt nødvendig å bli sett og hørt for å få jobb!
Bosniske Edin Zubčević, grunnlegger av og leder for Jazz Fest Sarajevo, er klar i sin tale. I 15 år har han booket norske artister til sin festival, og med flere («tre eller fire, jeg er ikke sikker») tidligere Nutshell-deltakelser bak seg, mener han å nærmest kunne dokumentere at Vestnorsk jazzsenters årlige promotiltak gir resultater.
– Om du ser på programmene til de gode europeiske jazzfestivalene, vil du nesten alltid finne norske navn der. Helt siden 70-tallet har utviklingen på den norske jazzscenen vært Europas kanskje mest spennende, og verden vet om det. Gode støtteordninger og en systematisk organisering og promotering av norsk jazz har utvilsomt hatt betydning for begge deler, sier Edin Zubčević.
Showcases
I år var 13 europeiske land samt Sør-Korea representert blant de 20 utenlandske Nutshell-deltakerne fra presse, arrangører og agenter. Med Bergen og Nattjazz som base ble deltakerne i løpet av de første Nattjazz-dagene presentert for åtte norske band gjennom såkalte showcases – halvtimelange konserter med påfølgende mulighet til å treffe musikerne.
To av konsertene, med Marius Neset Quartet og Arve Henriksen/Terje Isungset foregikk på Fløien i strålende vær; Cortex og Bushman’s Revenge spilte for den internasjonale forsamlingen på Litteraturhuset; Eivind Austad Trio var i aksjon på Lysøen (Ole Bulls residens, der Festspillene også arrangerte showcase med fiolinisten Guro Kleven Hagen); Cirrus spilte i bergensrestauranten Hanne på Høyden, og i Øystese, Hardanger, var det Håkon Kornstad og Ballrogg som sto på programmet. Vertskap for det fire dager lange arrangementet var Vestnorsk jazzsenters leder, Nina Torske, og prosjektleder Brit Aksnes, og de sørget godt for gjestene i så vel mat- som musikk- som omgivelsesveien.
Nøkternt
– Vi prøver å presentere musikken i fine rammer ved å legge showcasene til spesielle steder, servere spesiell mat og på alle måter skape en god helhetsopplevelse, sier de to. – Meningen er jo at deltakerne skal få lyst til å skrive fine ting om artistene våre og booke dem til sine spillesteder.
– Dere går god for at Nutshell er fornuftig pengebruk?
– Ja. I år ligger budsjettet på rundt 5 – 600 000 kroner. Vi bruker et par hundre tusen kroner av våre egne midler (Vestnorsk jazzsenter), UD støtter med 250 000, Bergen kommune og Hordaland fylkeskommune deltar i spleiselaget og en god del av de aktuelle utenriksstasjonene hjelper til med reisestøtte. Music Norway og Norsk jazzforum er også inne som samarbeidspartnere. Egentlig er dette Nutshell-opplegget ganske nøkternt, vi kaster ikke akkurat penger og drikkebonger etter deltakerne, og krever at de er til stede hele tida under det organiserte programmet.
– Er resultatene målbare?
– Ja. Både i fjor og i år har showcasene ført til øyeblikkelig bookinger, og vi registrerer stadig at Nutshell har vært medvirkende til at norske artister spiller på festivaler og klubber i Europa året etter at vi har presentert dem her.
Godt organisert
– Denne anledningen til å møte norske musikere i vakre omgivelser og samtidig få med seg norske artister på Nattjazz er absolutt verdifull, sier Ros Rigby, programdirektør for det prestisjetunge britiske kultursenteret The Sage i Gateshead. Hun er svært begeistret for Nutshell.
– Jeg og mange av dem jeg møter her får en rekke slike invitasjoner, og vi takker ja til de oppleggene som vi vet er godt organisert og alltid har interessante artister å vise fram. Arve (Henriksen ) og Marius (Neset) kjente jeg fra før av, men Håkon Kornstad var ny for meg og wow, he blew us all away. Å få møte nye artister av hans kaliber på et arrangement som Nutshell, er virkelig fantastisk.