Nyheter

Pianothon på Victoria

Lørdag 24. august retter Nasjonal jazzscene i Oslo scenelyset mot pianoet. Hele dagen og kvelden, både ute og inne, skal instrumentet vises fra alle sider. Ketil Bjørnstad, Bugge Wesseltoft, Helge Lien og John Tilbury er blant pianistene som spiller.

Hovedfokus er jazz, og denne kvelden skal vise hele mangfoldigheten sjangeren rommer. Innimellom blir det kammerprat, foredrag, nerding, historiedeling, det blir solo og samspillskonserter. På toppen av plakaten står Ketil Bjørnstad, Bugge Wesseltoft, Helge Lien og John Tilbury som hver for seg, og i duo holder gnistrende konserter på to Bechsteinflygler.

– Strengene synger fra trente fingre, historien skal oppsummeres, fremtiden spås, gnister tennes og det blir full fyr fra scenen i en fabelaktig avslutning på en innholdsrik dag, skriver Nasjonal jazzscene i en pressemelding.

Ute på Karl Johan hele dagen
Utenfor Nasjonal jazzscene Victoria foregår det virkelige Pianothonet: her vil pianister fra hele landet sørge for en sammenhengende konsert gjennom hele dagen. Masse jazz, men også andre sjangre vil være representert. Det er god grunn til å slentre opp og ned Karl Johan denne lørdagen og få med deg noen godbiter. Blant de som spiller ute på Karl johansgate er Andreas Ulvo, Johan Lindvall, Kjetil Husebø, Maren Mørreaunet Selvaag, Simen Robertsen, Bugge Wesseltoft, Morten Qvenild, Helge Lien, Audun Kjeldahl Løvlien og John Tilbury.

Program:
Kl. 14.00: Street piano session, Karl Johansgate 35
Kl. 16.00: Gratis seminar med Trond Sveen Hellstrøm om Bechsteinflygler, Morten Qvenild snakker om sitt kunststipendiatprosjekt HYPer(sonal) Piano. Til slutt holder Asle Karstad åpen souncheck.
Kl. 19.00: Fiona Talkington intervjuer Ketil Bjørnstad om musikk og litteratur, deretter følger en fantastisk konsertrekke!

Pianothon arrangeres i samarbeid med Conexions, en konsertserie som tar for seg spennende, musikalske samarbeid mellom Norge og Storbritannia. Denne konserten er kuratert av BBC-journalist Fiona Talkington i samarbeid med Helge Lien.

Fra forsiden

Nyhet

Jazzen på Pride

Kommende helg markeres innspurten av Pride-måneden juni. I Pride-parken i Oslo lørdag spiller Phønix og DJ Vic, i regi av Nasjonal jazzscene og Oslo Jazzfestival. Og Norsk jazzforum oppfordrer til parade-deltagelse.

Nyheter

Jazz- og samtidsmusikken møtte kulturministeren

Representanter fra Norsk komponistforening, nyMusikk, Norsk jazzforum og de store jazz- og samtidsensemblene la fram behovet for en landsdekkende satsing på store musikkensembler under et møte med kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery i Regjeringskvartalet mandag 22. juni.

Meld deg på vårt nyhetsbrev