Debatt

Minstehonorar på klubber og festivaler

INNLEGG: I dette innlegget oppfordrer Bugge Wesseltoft til debatt om hva som er et anstendig minstehonorar på norske klubber og festivaler med offentlig støtte.

I anledning en konsert med Erik Wesseltoft Kvintett på kommende Oslo Jazzfestival fikk vi tilbud om et honorar på 15000 kr. Altså 3000 kr pr musiker. Som medlem av bandet synes jeg dette honoraret var for lavt og vi takket nei. Når man vet at Oslo Jazzfestival normalt ikke dekker transportutgifter, instrumentleie og mat for lokale utøvere blir det ikke mye penger igjen for konserten. Samtidig betelales utenlandske kjente artister med millionbeløp. Jeg ser selvsagt attraksjonen i å ha kjente navn på plakaten, men jeg synes festivaler bør ta innover seg viktigheten av samspill med et velfungerende og kreativt lokalt musikkmiljø. Det er vi som i utgangspunktet skaper engasjement og interesse for musikk medfølgende godt besøk på større arrangementer. Det er dessverre også et faktum at mye av det relativt store kulturløftet forsvinner inn i større systemer og institusjoner, og når ikke fram til oss som er utgangspunktet for støtten, kunstnere og utøvere som skaper og leverer norsk kunst og kultur hver dag.
Jeg ønsker derfor en debatt om hva som er et anstendig minstehonorar for norske utøvere som spiller på klubber og festivaler mottagende offentlig støtte?

bill mrk. «Håper på svar»

Bugge Wesseltoft – Omreisende fant

Fra forsiden

Debatt

Moldejazz-åpning mandag

Mandag 15. juli åpner forfatter Edvard Hoem den 59. Moldejazzen. Årets Artist In Residence, trommeslager Gard Nilssen, spiller samme kveld den første av sine åtte konserter.

Debatt

NNJFs 50-årsjubileum og KKs jazz-anmelderi

Klassekampens musikkanmelder var på plass i Harstad, men dekket ikke Nordnorsk Jazzforums 50-årsjubileum. Underlig at ikke Klassekampen dekker denne viktige begivenheten i nordnorsk kultur, skriver musiker Bjørn Alterhaug i dette innlegget.

Meld deg på vårt nyhetsbrev