Onsdag 12. september, i samarbeid med Ultima-festivalen, lanseres det nye nettstedet subradar.no. Nettstedet er en nisjebutikk som skal representere underskogen av norsk og utenlandsk musikk.
Subradar.no vil selge høykvalitets nedlastinger av improvisasjonsbasert musikk, fri-jazz, støy- og samtidsmusikk. Foreningen Subrarade mener denne typen initiativ kan bli redningen for norsk nisjemusikk framover, og mener dette sikrer rettighetshavere inntekter fra digitalt salg på best mulig måte. – Vi gjør dette for å prøve å sikre fortsatte inntekter på digitalt salg, for å bidra til en bærekraftig utvikling og kontinuerlig produksjon av ny musikk. Nettstedet drives non-profitt av foreningen subradar musikk, forteller musiker og initiativtager Klaus Ellerhusen Holm.
Nettstedet, som er utviklet i tett dialog med artister og plateselskap, skal også også fungere som en promoteringskanal. – Vi har helt uten budsjett og har på dugnadsbasis åpnet et kunstnerdrevet nettsted som som både skal fungere som promoteringskanal og inneholde relevante artikler, video, blogger i tillegg til å selge musikk. Vi har som målsetning å alltid gi så mye som mulig tilbake til artistene, faktisk mellom 2-300% i retur til fordelig enn eksisterende løsninger, sier Holm.
Lanseringen finner sted på Norges musikkhøgskole onsdag 12. september kl 16.00.