Oslo Jazzfestival 2012 tjuvstartet med Tony Bennett (bildet) i Den Norske Opera & Ballett til strålende anmeldelser, og på festivalens avslutningsdag løftet Jiggs Whigham og Polizeiorchester Hamburg taket på Saras Telt.
– I landskapet mellom den legendariske amerikanske vokalisten og det noe mindre kjente tyske orkestret ligger Oslo Jazzfestivals suksessoppskrift med kvalitet og bred appell i fokus, skriver Oslo Jazzfestival i en pressemelding. Festivalen rapporterer om stående applaus og begeistring for Oslo Jazzfestival 2012.
Høydepunkter i kø
Under årets festival har høydepunktene stått i kø fra Jon Cowherd Mercy Project via Fats Waller Project, Gregory Porter og PFooOM til Arild Andersen Quintet. Sjangermessig har spennet vært stort fra Union Rhythm Kings og Matthias Seuffert/Børre Frydenlund via nok en utsolgt konsert med Karin Krog og Bengt Hallberg, til de eksplosive personlighetene i The Deciders.
Fokus på unge utøvere
Festivalen har i år lagt særlig vekt på unge norske utøvere med band som Pixel og årets Jazzintro-vinnere Mopti i tillegg til konsertseriene på Statkraftscenen, samt prosjekter på tvers av landegrenser og generasjoner som det skotsk-norske bandet Ruaridh Pattison’s Norwegian Sextet og det unge talentet Elisabeth Lid Trøen i samspill med Erlend Slettevold, Steinar Raknes og Erik Nylander. Undervisning fortsetter å ha en sentral plass i festivalen, og i tillegg til Young Star-seminaret som arrangeres i samarbeid med Statkraft og Improbasen, la festivalen til rette for en workshop som munnet ut i en konsert med Kasper Værnes Kvartett og den amerikanske bassisten Cameron Brown.
Etablerte musikere med nye prosjekter
Programmet rommet også mer erfarne og etablerte norske musikere med spennende nye prosjekter som Tord Gustavsen Kvartett i møte med Susanna Wallumrød i Kulturkirken Jakob og Aslak Hartbergs The Fuzz på Mono. Dessuten toppet nordiske navn som Goran Kajfes Subtropic Arkestra, europeiske band som Marcin Wasilewski Trio og store internasjonale stjerner som Madeleine Peyroux og Kurt Elling programmet.
Lite underskudd
– Oslo Jazzfestival er en ideell stiftelse og målet er derfor alltid å gå i balanse. De siste årene har generert et overskudd, men i skrivende stund ser billettsalget ut til å havne rundt 11 000 solgte som er litt under årets forventninger, og regnskapet går derfor mot et lite underskudd, skriver festivalen i pressemeldingen.