Nyhet

Ny plate fra Batagraf

Fredag 14. oktober slipper perkusjonskollektivet Batagraf albumet Say and Play på ECM. Samme kveld blir det releasekonsert på Parkteatret Scene i Oslo.

Batagraf startet i 2003 som et forum for perkusjonister som gjør et dypdykk i rytmisk fleksibilitet og rytmeforståelse. Bandet er et åpent prosjekt med en kjerne av ledende perkusjonister, samt gjestesolister som Nils Petter Molvær, Jaap Bloonk, Frode Nymo med flere. I 2008 slapp Batagraf albumet Statements på ECM, og nå slippes altså oppfølgeren Say and Play.

Basert på vestafrikansk tradisjon
Batagraf har utviklet et unikt musikalsk uttrykk som er basert på spilleteknikker fra den vestafrikanske wolof-tradisjonen og deres bruk av baka –  en kort og poetisk setning som også fungerer som rytmemønster. Bakaer kan sammenlignes med korte dikt som brukes som en slags personlig «tag» i Wolof-kulturen. Man lager eller velger en baka som følger en gjennom hele livet. Bakaen sier noe om hvem man er og hvilke verdier man bærer med deg. En baka kan også spilles, og brukes som signal, eller «break» for å skape energiske forandringer i musikken. Batagraf har tatt tak i dette konseptet og bygd det videre mot poesi og mer abstrakte tekster i en energisk og kompleks musikalsk verden. Albumtittelen Say and Play refererer til baka-tradisjonen med korte spillbare rytmiske setninger.

Releasekonsert i Oslo
Medvirkende på konserten i Parkteatret 14.oktober er Helge Norbakken, Jon Balke , Torgeir Rebolledo Pedersen, Emilie Christensen, Baboucar Camara fra Gambia, Ingar Zach og Snorre Bjerck samt inviterte gjester fra Batagrafs historie.

Fra forsiden

Nyhet

Jazzen på Pride

Kommende helg markeres innspurten av Pride-måneden juni. I Pride-parken i Oslo lørdag spiller Phønix og DJ Vic, i regi av Nasjonal jazzscene og Oslo Jazzfestival. Og Norsk jazzforum oppfordrer til parade-deltagelse.

Nyheter

Jazz- og samtidsmusikken møtte kulturministeren

Representanter fra Norsk komponistforening, nyMusikk, Norsk jazzforum og de store jazz- og samtidsensemblene la fram behovet for en landsdekkende satsing på store musikkensembler under et møte med kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery i Regjeringskvartalet mandag 22. juni.

Meld deg på vårt nyhetsbrev