Nyhet

11 millioner til musikere og arrangører

Norsk kulturråd har fordelt til sammen 11,1 millioner kroner mellom 102 konsertarrangører og 73 band og musikere.

Kulturrådet har behandlet 316 søknader innen ordningene for musiker- og arrangørstøtte med en samlet søknadssum på ca 40 millioner kroner. Det ble i møtet i Utvalget for arrangørordningen og musikerstøtten innen rytmisk musikk bevilget 11,1 millioner (kr 7 179 000 til arrangører og kr 3 902 000 til musikere og artister). Budsjettet i 2011 er på 17 millioner for arrangørordningen og 12,4 millioner for musikerordningen.

Arrangørordningen
Tilskuddsordningen for arrangører er rettet mot konsertarrangører, klubber, scener og regionale kulturhus med et konserttilbud innen alle musikksjangre. Det er  tildelt støtte til 102 arrangører, både mindre arrangører og mer etablerte klubber og scener over hele landet.Det er blant annet bevilget støtte til Vadsø Jazzklubb, Voss Jazzklubb, Skiensjazzdraget og Stavanger Jazzforum.

Musikerstøtten
Musikerordningen er rettet mot profesjonelle utøvere, band og artister som allerede har markert seg regionalt, nasjonalt eller internasjonalt innen pop, rock, jazz, folkemusikk og verdensmusikk samt alle undersjangere, blues og visesang.

Kulturrådet har tildelt støtte til 72 prosjekter, og har valgt å bevilge relativt høye tilskudd til enkelte band/artister som har hatt en positiv utvikling og som er på et høyt nivå innenfor sin genre. Mathias Eick kvintett/Quartet har blitt tildelt kr 200 000 til turné i Norge, Europa og Japan. Det er også tildelt ettårig støtte til blant andre Susanna Wallumrød (kr 175 000) og Jon Eberson Group (kr 150 000).

Her finner du liste over alle tildelingene for arrangørordningen og musikerstøtten.

Fra forsiden

Nyhet

Jazzen på Pride

Kommende helg markeres innspurten av Pride-måneden juni. I Pride-parken i Oslo lørdag spiller Phønix og DJ Vic, i regi av Nasjonal jazzscene og Oslo Jazzfestival. Og Norsk jazzforum oppfordrer til parade-deltagelse.

Nyheter

Jazz- og samtidsmusikken møtte kulturministeren

Representanter fra Norsk komponistforening, nyMusikk, Norsk jazzforum og de store jazz- og samtidsensemblene la fram behovet for en landsdekkende satsing på store musikkensembler under et møte med kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery i Regjeringskvartalet mandag 22. juni.

Meld deg på vårt nyhetsbrev