Nyhet

Huntsville med vinylslipp og turné

Om knappe to uker slipper Huntsville sin aller første vinylutgivelse. Nå går de i en tyngre, mørkere, mer rocka og elektrisk retning. I slutten av mars kan du se Huntsville live i Oslo, Bergen og Stavanger.

Den særegne improviserende trioen Huntsville, som består av Ivar Grydeland, Tonny Kluften og Ingar Zach, har tidligere utgitt to originale og kritikerroste album på norske Rune Grammofon. De har turnért i Europa og USA flere ganger, samarbeidet med Sidsel Endresen, Wilco´s Nels Cline og Glenn Kotche og gjorde nylig en konsert i Spania med Thurston Moore fra Sonic Youth.

Huntsvillemusikk
Musikken til Huntsville er vanskelig å putte i bås. Musikkjournalister har prøvd seg med både ”yoga country” og ”abstrakt drone americana”, og denne gangen er nok både sammenligninger med ”krautrock” og band som Black Dice ikke helt usannsynlige. Men først og fremst er dette Huntsvillemusikk. Ingen andre låter som dem.

Kun på vinyl
På det monumentale sporet som fyller hele A-siden får de selskap av den fantastiske alternativpop vokalisten Hanne Hukkelberg. Albumet er mikset i Propeller Studios med Kåre Chr Vestrheim (Motorpsycho, Jaga Jazzist) bak spakene. Albumet slippes kun på vinyl, men med gratis CDversjon inkludert. I tillegg vil albumet gjøres tilgjengelig digitalt.

«…an hypnotic trip through percussive ragas, electro-acoustic scree and Morricone-like dreamscapes.» MOJO (UK)

Konserter
28. mars: Bergen Jazzforum – Bergen, Norway
29. mars: StaJazz – Stavanger, Norway
30. mars: Atlas – Århus, Denmark
31. mars: Victoria – Oslo, Norway
3. april: Bee Flat – Bern, Switzerland
5. mai: Angelica festivalen – Bologna, Italia

Fra forsiden

Nyhet

Jazzen på Pride

Kommende helg markeres innspurten av Pride-måneden juni. I Pride-parken i Oslo lørdag spiller Phønix og DJ Vic, i regi av Nasjonal jazzscene og Oslo Jazzfestival. Og Norsk jazzforum oppfordrer til parade-deltagelse.

Nyheter

Jazz- og samtidsmusikken møtte kulturministeren

Representanter fra Norsk komponistforening, nyMusikk, Norsk jazzforum og de store jazz- og samtidsensemblene la fram behovet for en landsdekkende satsing på store musikkensembler under et møte med kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery i Regjeringskvartalet mandag 22. juni.

Meld deg på vårt nyhetsbrev