Nyhet

Norsk-polsk mestermøte

Gitarist og komponist Frode Barth er initiativtaker til prosjektet NOR-POL, og med seg har han fått et knippe musikere i verdensklassen.

Barth komponerer ny musikk i en nordisk/polsk tradisjon sammen med den polske komponisten og saksofonisten Grzech Piotrowski. Barth og Piotrowski er begge knyttet til deres moderlands folkemusikk og improvisasjonsestetikk. I dette prosjektet har de også latt seg inspirere av deres landsbrødre, komponistene Edvard Grieg og Frederic Chopin.

I tillegg til  Piotrowski har Barth fått med seg Arild Andersen, Jon Christensen og den polske pianisten Marcin Wasilewski på prosjektet.

NOR-POL har nylig gjennomført turné i Polen og denne uka står Norge for tur med konserter, workshops i improvisasjon, radioopptak og DVD produksjon.


Konserter i Norge:

2. februar 2011 – Storyville Jazz Club, Molde kl. 19:30
3. februar 2011 – Storstua, Lørenskog Kultursenter (Triaden Storsenter) kl.19:30
4. februar 2011 – Nasjonal Jazzscene, Victoria, Oslo kl. 21:00
5. februar 2011 – Union Scene, Drammen Jazzforum, kl. 20:30
13. mars 2011 – Mandal Jazzklubb kl. 20:30

Workshoper i Norge:
1. februar 2011 – Workshop i Molde i samarbeide med Storyville Jazz Club og elever fra Kulturskolen og Musikklinja i Molde. kl. 17.30

5. februar 2011 – Workshop i Drammen i samarbeid med Drammen Jazzforum, Drammen kommune, Interkultur, Union Scene, Musikklinja, Rockeverkstedet og Kulturskolen i Drammen. kl. 15.00

Se her for mer informasjon.

Prosjektet har mottatt støtte fra EEA, Norway Grants, Norsk jazzforum og Fond for utøvende kunstnere. Prosjektets samarbeidspartnere er Sluzewski kulturhus, Warszawa og Norsk jazzforum.

Fra forsiden

Nyhet

Jazzen på Pride

Kommende helg markeres innspurten av Pride-måneden juni. I Pride-parken i Oslo lørdag spiller Phønix og DJ Vic, i regi av Nasjonal jazzscene og Oslo Jazzfestival. Og Norsk jazzforum oppfordrer til parade-deltagelse.

Nyheter

Jazz- og samtidsmusikken møtte kulturministeren

Representanter fra Norsk komponistforening, nyMusikk, Norsk jazzforum og de store jazz- og samtidsensemblene la fram behovet for en landsdekkende satsing på store musikkensembler under et møte med kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery i Regjeringskvartalet mandag 22. juni.

Meld deg på vårt nyhetsbrev