Fredag 14. okt 2022 kl. 21:00

VADIM NESELOVSKYI – ODESA SUITE

Bergen Jazzforum / Vestnorsk Jazzsenter / Sardinen Usf
Bergen

ODESA SUITE

Siden krigen i Ukraina brøt ut i februar har verden fulgt med på grusomhetene som utspiller seg i landet. Mens krigen fortsatt stormer i hjemtraktene, velger pianist og komponist Vadim Neselovskyi å minne folk om landets rike historie og kulturelle arv. Mer spesifikt ser Neselovskyi til hjembyen ved Svartehavet for å inspirere sin nye soloinnspilling, Odesa: A Musical Walk Through a Legendary City.

Neselovskyi ble født i Odesa i 1977, i en tid da området ble kontrollert av Brezhnev (ofte referert til som «stagnasjonsperioden»). Han var fortsatt barn da Gorbatsjov kom til makten i 1985 og var bare 14 år gammel da Sovjetunionen kollapset i 1991. Han var et musikalsk vidunderbarn som ble den yngste personen som kom inn på Odesa-konservatoriet. Selv om han startet karrieren med klassisk musikk, fikk Neselovsky interesse for jazzen via sjømenn som kom til byen fra andre deler av verden, hvor jazz var lovlig. Han flyttet etter hvert til Tyskland og videre til Berklee College of Music i Boston for å fortsette studiene. Gjennom årene fortsatte han sin fremgang innenfor jazzen, og spilte ofte sammen med sin mentor Gary Burton i løpet av vibrafonistens siste tiår som plateartist. Burton ble også en stor tilhenger av Neselovskyi som komponist, og spilte inn og fremførte Neselovskyis komposisjoner sammen med Julian Lage og Antonio Sanchez. Neselovskyi begynte nylig å utforske sine jødiske musikalske røtter i samarbeid med John Zorn på Zorns Tzadik-selskap, og spilte inn en duoplate med Craig Taborn.

Vi er sikre på at det blir en unik og sterk konsertopplevelse når Vadim Neselovskyi kommer til Bergen for å fremføre musikken fra Odesa, solo på flygelet i Sardinen.

«Neselovskyis pianostil ligger i skjæringspunktet mellom lyrisk jazz og det klassiske og romantiske. Og som reklame for Odesaa er dette noe av det beste man kan få – så får vi se hvordan det ser ut en gang i framtida, når russerne har tatt til fornuften og «pellet» seg hjem igjen. Musikken er usigelig vakker, lyden fra Sendesaal er nydelig, og spillet til Neselovskyi er strålende. Noen av låtene går sømløst i hverandre, som «Idesa 1941», «Intro to Jewish Dance» og «Jewish Dance», hvor vi får pianistens historie om holocaust, som han først hørte om mens han oppholdt seg i Tyskland i 1995, men som har satt sterke spor i pianisten.» Jan Granlie, Salt Peanuts

«It is a wide range of experiences that Neselovskyi expresses with great poignancy and passion in this moving opus of extraordinary class. And, live in concert, he makes this tangible with even greater intensity.» All About Jazz

Konserter

Meld deg på vårt nyhetsbrev