17. mars 2017

Kjetil Husebø
Piano Transformed

Om utgivelsen

På det nye albumet Piano Transformed (2017) er Kjetil Husebø tilbake med å kombinere det akustiske og det elektroniske. Husebø går her i en annen retning enn det han gjorde på sitt forrige album Steps (2015), som var et helakustisk piano-album. Musikken på Piano Transformed-albumet derimot er laget og fremført med flygel og musikkteknologi i intens symbiose — et instrument hvor akustikk og teknologi forenes.

Som pianist og live-elektroniker har Kjetil Husebø i en årrekke eksperimentert med å kombinere flygel med live-sampling og live-elektronikk. Med musikkteknologi som et fullverdig instrument, og et kreativt verktøy, har han utformet et instrument som brukes for å få et tett samspill mellom pianospillingen og elektronikken. Live-samplingen og live-elektronikken bruker ikke bare flygelet som lydkilde, men også som kontroller i sanntid, dvs live-samplingen skjer enten umiddelbart når han spiller på flygelet eller fraser blir tatt opp og transformert videre. Lyden fra flygelet og spillingen live- samples på ulike måter og med ulike innfallsvinkler og verktøy. Resultatet blir således at lyden fra flygelets mange fasetter prosesseres og transformeres til nye soniske og rytmiske dimensjoner, derav navnet ”Piano Transformed”.

Musikken på dette albumet er kontrastfylt. Den veksler mellom være rolig, melodisk, ekspressiv, rytmisk, lekende, abstrakt, flytende, kaotisk, mørk, klanglig og kontemplativ. Musikken ligger i grenselandet mellom jazz, samtidsmusikk, ambient og klassisk.

På Kjetils tidligere piano-album – Contradictions (2012) og Sources (2013) – kombinerte han flygel med live sampling og live-elektronikk på flere av sporene, men det er først på Piano Transformed- albumet dette er gjort gjennomgående på alle sporene og tatt helt ut. Piano Transformed er Husebøs fjerde piano-album, av totalt syv plateutgivelser.

Albumet er produsert av Kjetil Husebø og er spilt inn i Propeller Music Division, Oslo. Albumet er mikset og co-produsert av Reidar Skår i 7. Etage, Oslo. Reidar Skår har jobbet med artister som Nils Petter Molvær, Bendik Hofseth, Eivind Aarset, Knut Reiersrud, Arild Andersen, Karl Seglem, m.fl. Albumet er mastret av Helge Sten i Audio Virus Lab, Oslo. Lucas Dietrich i Berlin har designet coveret.

I tillegg til de nevnte piano-albumene og det hel-elektroniske albumet Morphing Between Spaces and Phases (2014), under navnet Skyggespill, har Husebø også gitt ut to album under navnet Optical Substance (Adaptation i 2010 og Sub Luna i 2005), hvor musikken er komponert, programmert, produsert og fremført med en rekke gjestemusikere.

Eyal Hareuveni på det amerikanske nettstedet All About Jazz skrev følgende om albumet Sources fra 2013: «Norwegian pianist and live sampling master Kjetil Husebø continues to develop his highly personal sonic language (…) Husebø succeeds to redefine a new way of listening to the piano“.

Stephen Graham på det britiske nettstedet Marlbank skrev følgende om albumet Steps fra 2015: “You can virtually hear the pianist think (…) Husebø has a sound of his own in his head and that’ s remarkable.”

Katalognr: OSP007
Label: Optical Substance Productions
Distribusjon: Phonofile (Digital), Musikkoperatørene (NOR), Forced Exposure (USA) / Galileo (DEU), Discovery Records (GBR)
Format: CD digipack, digitale filer (iTunes, Spotify, Tidal, etc)
Utgivelsesdato: 17. mars 2017
For promokontakt: opticalsubstance@icloud.com
Web: http://kjetilhuseboe.wordpress.com/press/
Konsertvideo – Kjetil Husebø – Piano Transformed: https://www.youtube.com/watch?v=hEURcIe9pqs

Lenker

Fra forsiden

Vossa Jazz 2024 - dag 3

Mowday! Mowday!

FESTIVAL: Ekstatisk, politisk og rørende verk fra underkjente Shannon Mowday toppet årets Vossa Jazz. Les Audun Vingers siste rapport fra festivalen.

Meld deg på vårt nyhetsbrev