Kjetil-Husebø_fotoFridjof-Wesseltoft_Jazzprofil

Uncategorized

Hva skjer, Kjetil Husebø?

Pianist Kjetil Husebø slipper nytt soloalbum til høsten, planlegger ny musikk med prosjektet Optical Substance og er allerede i gang med å forberede minifestivalen Tape to Zero 2014.

Av: Camilla Slaattun Brauer

17.06.2013 Skriv kommentar

Pianist Kjetil Husebø slipper nytt soloalbum til høsten, planlegger ny musikk med prosjektet Optical Substance og er allerede i gang med  å forberede minifestivalen Tape to Zero 2014.

- Hva driver du med om dagen?

Akkurat nå mikser jeg et nytt solo-album som slippes i september. På det nye solo-albumet tar jeg et skritt videre fra forrige solo-album Contradictions (2012). I likhet med forrige album er musikken hel-improvisert og fremført med flygel og live sampling/elektronikk. Albumet har fått navnet Sources og kan sies å være litt mer «lekent» enn det forrige albumet Contradictions.

Ellers jobber jeg kontinuerlig med å utvikle mitt live elektronikk/sampling-oppsett. Jeg liker å utforske ulike muligheter og løsninger som ligger i kombinasjonen software (Ableton Live/Max for Live/Reaktor) og ulike kontrollere (bla iPad og pedalbrett). Som pianist er det praktisk å kunne kontrollere live sampling, lyder og klanger på en kreativ og intuitiv måte samtidig som man spiller på hovedinstrumentet.

- I gang med noen nye prosjekt du har lyst til å dele med oss?

Ikke direkte et nytt prosjekt, men jeg planlegger å skrive ny musikk/lage et nytt album med prosjektet Optical Substance. Prosjektet OS omfatter komponert, produsert og programmert musikk. Musikken er en blanding mellom elektronika, jazz, ambient og pop/rock. I OS inviterer jeg også en rekke gjestemusikere. På det forrige albumet Adaptation (2010) spilte en rekke gjestemusikere som jeg tidligere hadde spilt improkonserter med. Jeg kombinerte noen av mine live samplinger av disse musikerene med nye studioopptak. Jeg ser frem til å samarbeide med flere nye musikere på det neste OS-albumet. Prosessen rundt det å jobbe med komponert, programmert og produsert musikk er helt annerledes enn det å spille hel-improvsert musikk. Det førstnevnte er mer tidkrevende og til tider er det som en kontorjobb hvor man utforsker lyder, opptak og setter tingene sammen til en helhet. Jeg kan bruke mange timer på å finne den riktige lyden. Det blir også fint å jobbe mer med melodi og struktur. OS er også et slags solo-prosjekt, men altså på en annen måte enn det improviserte solo-prosjektet med flygel og live sampling/elektronikk. Fellesnevneren er blandingen mellom det organiske/akutiske og det elektroniske lydbildet.

I sommer skal jeg være noen uker i Berlin, og det kan godt hende at det dukker opp noen nye samarbeidsprosjekter i forbindelse med oppholdet der :-)

- Hva er planene fremover?

I sommer/høst blir nok hovedfokuset på solo-albumet Sources, dvs alt det praktiske med å gi ut et nytt album. Jeg skal også skal spille noen solo-konserter i høst.

Jeg har ikke spilt mange solo-konserter med flygel og live sampling/elektronikk, og jeg ser frem til å gjøre mer av dette. Men det er stor fallhøyde rundt det å gjøre solo-konserter med hel-improvsert musikk. Det blir uansett fint å få «spilt seg mer inn» med dette konseptet.

Jeg og Terje Evensen, som jeg arrangerer mini-festivalen Tape to Zero med, er i gang med planlegging av Tape to Zero 2014. TtZ er for tiden også i dialog med den store jazzfestivalen Enjoy Jazz i Tyskland. Dersom det blir noe samarbeid med Enjoy Jazz er det snakk om å ta med noen artister, som har spilt på TtZ, og reise ned til Heidelberg i høst. Rett og slett eksport av både norsk festival og musikk.

- Høydepunkter fra tidligere i år?

Det må vel være det å arrangere mini-festivalen Tape to Zero 2013 på Nasjonal Jazzscene. Det var stas å presentere flere nye spennende samarbeidsprosjekter og det var topp at mange folk tok turen dit i år. Det er relativt arbeidskrevende å arrangere TtZ, derfor var det også veldig inspirerende å få såpass bra respons både under og i etterkant av festivalen.

- En konsert du vil anbefale?

Flere aktuelle konserter i sommer/høst, men jeg gleder meg veldig til å høre den armenske pianisten Tigran Hamasyan, enten på Punktfestivalen eller Nasjonal Jazzscene i høst. Han er fantastisk bra! Det hadde også vært artig å høre Arild Andersen – Sagn – med orginalbesetningen fra 1990. De spiller altså på Canal Street i Arendal i juli.

- Plateanbefaling?

Mange egentlig — ingen nevnt, ingen glemt, men jeg ser frem til å høre et solo-album med vokalisten Emilie Nicolas. Jeg har hørt flere låter på SoundCloud som lover bra :-)

(Foto: Fridjof Wesseltoft )

Skriv kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Tilbake til toppen

Design og kode | Dekode