Torsdag kommer de så rett man kan fra den legendariske klubben Super Deluxe i Tokyo. Hegre var der jo nylig med et annet band, så på Super Deuxe-siden kan man lese dette: ”Våre medlemmer av lysets hastighet useriøs støy trioen Tralten Eller Utpult norske stjal emnet musikkfestival var bråkete mest..” Ikke rein barnemat, altså! (Kanskje litt mer sånn skitten flymat og for kort vei til setet foran.)
Jean-Philippe Gross spiller på en 70-talls modulærsynth utviklet av Serge Tcherepnin. Den første Serge-synthen ble brukt av William Jackson i Grenpeace for å sende lydsignaler til hvalene i Atlanterhavet. Slik ville de slå to fluer i en smekk: ødelegge for russisk hvalfangst og bevise hvalenes intelligens. Vi er ikke sikre på om hvalene er like begeistra for Gross eller synes han er intelligent. Og hva ville russiske hvalfangere sagt?
John Hegre har med seg den gitaren han ikke knuser. Det betyr ikke sviskemusikk, men at det kommer til å låte bra selv om det kanskje ikke ser like underholdende ut eller får TV2-nyhetene til å rykke ut. I stedet betyr det fullt fokus på tøff lyd og reindyrka feeding.
Før dem spiller Agnes Hvizdalek og Harald Fetveit. De har også fått rykte på seg for å lage vei i vellinga. Ikke så mye feedback, men en kjapp spillestil. Stemme helt uten effekter, og elektronikk helt uten stemme er det som gjelder. Likevel er det lydlikheten mellom den rene stemmen og den rene elektronikken som gjør musikken deres særprega.
Kveldens to duoer møtes i døra, for de sist nevnte er de neste på vei til langtur i østen, fra Tokyo til Seoul.
—
___________________
www.dansforvoksne.no