Lørdag 21. jan 2017 kl. 16:00

Bjørn Alterhaug Quintet

Oslo Jazzforum / Oslo Jazzforum/ Herr Nilsen
Oslo

Bjørn Alterhaug – bass
Frode Nymo – altsaksofon
John Pål Inderberg – barytonsaksofon
Vigleik Storaas – piano
Erik Nylander – trommer

Bjørn Alterhaug Quintet består av musikere som regnes for noen av de fremste innen jazzsjangeren, og som hver for seg har gjort seg bemerket såvel nasjonalt som internasjonalt.

Bjørn Alterhaug har i flere år ledet ulike besetninger under eget navn (Bjørn Alterhaug sekstett og kvintett på tidlig 1970-tall, og Bjørn Alterhaug Band på 1980-90-tallet),deltatt på festivaler, spilt på klubber og utgitt tre CD-er i eget navn: ”Moments”(1979, Spellemannprisen for denne utgivelsen, ”A Ballad”(1986,) og ”Constellations” (1991) som ble nominert til Spellemannprisen.

Alterhaug har vært ”sideman” i svært mange ulike band (Karin Krog, Egil Kapstad,Torgeir Stubø, Hallgeir Pedersen, mfl) og som akkompagnatør for ulike internasjonale solister (Clark Terry, Lee Konitz, Joe Henderson, Chet Baker,Sheila Jordan, Monica Zetterlund mfl). For mer info om band medlemmene Alterhaug, Inderberg, Storaas og Nymo se www.jazzbasen.no under biografier. Erik Nylander kommer fra Sverige, bor nå I Oslo og har i løpet av sin relativt korte karriere rukket å spille med en rekke av de mest fremtredende musikere i Norge: Ola Kvernberg, Steinar Raknes, Tore Brunborg, Ole Morten Vågan, Kirsti Huke, mfl, og regnes som en av de mest fleksible og dyktigste trommeslagere av den yngre generasjon.

Repertoaret, som i hele bandets hirstorie har vært i stadig endring, består i hovedsak av nye og noen gamle komposisjoner av Alterhaug samt bearbeidelser av intrikate komposisjoner som for eksempel ”Marshmallow”(Warne Marsh). I tillegg noen få arrangerte standardlåter og folkemusikkbearbeidelser, pluss ”Libera Me-satsen” fra Gabriel Faurès Reqiem. Musikken er fundamentert i moderne jazz fra 1960-tallet og det kan spores inspirasjon fra Miles Davis kvintettkombinasjoner fra den tiden, fra Coolmusikken til Konitz/Marsh og Lasse Gullin. Instrumentkobinasjonenbaritonsax og altsax i kvintettsammenheng er det forøvrig svært få av i jazzhistorien, således vil det klanglige aspekt og uttrykk være særegent ved denne sammensetningen.

Konserter

Meld deg på vårt nyhetsbrev