Kongsberg jazzfestival, 4. juli - Jan Gunnar Hoff: Fly North cover
Kongsberg jazzfestival, 4. juli - Jan Gunnar Hoff: Fly North

Den nyslåtte Buddy-mottaker Jan Gunnar Hoff landet fjellstøtt med sitt «Fly North»-prosjekt på Energimølla i Kongsberg fredag kveld.

Tekst og foto: Terje Mosnes
(På bildet over: Jan Gunnar Hoff )

Albumet «Fly North» utkom i vinter, med pianist/komponist Jan Gunnar Hoff i spissen for en kvartett med trompeter/vokalist Arve Henriksen, kontrabassist Anders Jormin og trommeslager/perkusjonist Marilyn Mazur. Musikken, en bearbeidet versjon av Hoffs bestillingsverk «Living» for Bodø Open 2012, lød både flott og majestetisk, men avstedkom også en trang til å høre «Fly North» live i en mindre studioperfekt framføring.

Den anledningen kom, og ble utnyttet til det aller beste, på Kongsberg Jazzfestival fredag kveld.

Jan Gunnar Hoff, Arve Henriksen, Anders Jormin og Audun Kleive. Foto: Terje Mosnes

Sømløst
Hoffs hyppige medspiller fra noen år siden, trommeslager Audun Kleive, hadde overtatt Mazurs plass i besetningen, og føyde seg sømløst og fingerspissfølsomt inn i kapellmesteren/komponistens naturlyriske rammeverk. For Hoffs verk er virkelig naturlyrikk (nordnorsk naturlyrikk for oss som har referansene, en afrikaner eller asiat ville neppe tenkt i samme baner) med enorme vidder, frådende, opprørt hav, gnistrende tinder og skarpe lys/mørke-kontraster i tonegangene.

Men det har likevel ingenting å gjøre med bredpenslet programmusikk. Egentlig selvsagt, for hvem kan egentlig tenke seg denne improvisasjonsglade og grenseblåsende kvartetten lire av seg programmusikk?

Hemmeligheten/kunsten er jo å utnytte nettopp spontankreativiteten på originalt og dristig, men likevel vettugt vis innenfor gitte rammer, og i dette tilfellet er rammene Hoffs fine og høyst sangbare, men substansielle melodier.

Forlengelse
Arve Henriksen gjorde det på sin måte, med pikkolotrompet, elektronikk og kvartsamisk sang, Anders Jormin på sin med syngende melodifortelling og uforstyrrelige pulser, Kleive på sin med visper og stikker i driv og klangmaling og Hoff selv med hender og fingre i dovne akkordlegginger og lynkjappe løp. Fra finstilt melodiframføring til fresende frijazz ble konsertversjonen av «Fly North» akkurat den forlengelsen av studioalbumet som skulle til for å gjøre lytteopplevelsen til den komplette lystseilasen, og med «Moving» som bonus, føyde konserten seg bokstavelig talt vakkert inn i rekka av gode festivalkonserter på Kongsberg 2014.