«Trail of Souls» cover
Solveig Slettahjell - Knut Reiersrud with In The Country
«Trail of Souls»
ACT/Musikkoperatørene

Sterke sanger med kropp og sjel

Alvor, inderlighet og eventyrlyst på Solveig Slettahjell, Knut Reiersrud og In The Countrys felles album.

Med en inderlig versjon av James Andersons «Borrowed Time» setter Knut Reiersrud, Solveig Slettahjell og In The Country an sitt noble samarbeidsalbum «Trail of Souls», utgitt på det tyske selskapet ACT etter at samme selskap utga de samme artistene på konsertalbumet « Norwegian Woods. Jazz at the Berlin Philharmonic II» i fjor.
Som et tekstlig mer alvorsfylt ekko av 60-åras Stax/Volt/Memphis-soul, tilsatt en dæsj diskret stemningsskapende keyboard (Morten Qvenild) og ei klype Ry Cooder-gitar i dialog med Steve Cropper-fraseringene (begge deler Reiersrud), låter denne åpningen genuin og stilsikker,  formidlet i et lydbilde der Jan Erik Kongshaug/Rainbow Studio-kvaliteten som vanlig tilbyr nærkontakt med de finere nyansene i musiseringen.

Men «Trail of Souls» er mer enn soul og fin lyd. Blues av ulik råhetsgrad, gospel og det som på norsk kan kalles åndelige sanger finner sammen på dette albumet, i langsomt eller medium tempo. Versjoner av Peter Gabriels «Mercy Street» og Leonard Cohens «Come Healing» stilles stødig mot gospellåter som «His Eye Is On The Sparrow» og «I Don’t Feel Noways Tired», og Solveig Slettahjell overleverer disse egentlig knallsterke tekstene på overbevisende vis. De handler for en stor del om eksistensielt mørke, fortvilelse og desperasjon, men også om håp, lys og leging, og Slettahjell synger dem med den tilbakeholdte og effektfrie, men likevel sterke henvendelsen som er blitt hennes varemerke. Hun er varm og nær, enten hun synger eksplisitt om kristen gudstro eller andre kilder til kraft og trøst, og tar modig tak i Qvenilds ganske så krevende arrangementer av «Sometimes I Feel Like A Motherless Child» og «Trouble In Mind» – mollstemt, med et gløtt av håp før mørket senker seg igjen – med en stemmeprakt som bærer tekst og tone uten noen gang å vakle.

In The Country – Qvenild (piano, synther), Roger Arntzen (kontrabass), Pål Hausken (trommer) – og Knut Reiersrud beveger seg elegant mellom å gi rikt og ofte utradisjonelt orkestralt tonefølge til Slettahjell og å tre fram i forgrunnen, for trioens del spesielt i den avsluttende «Soul of A Man».  In The Country, aldri spesielt renommert som et soul/blues/gospel-band, tar sjangerutfordringen på strak arm med en velfungerende miks av sjangertroskap og fornyelsestrang i løsningene, og Reiersrud låter som alltid «spot on» uansett om gitarene hans hugger, synger eller gråter. Knapt noen norsk gitarist har en større klangpalett til disposisjon, måten han spinner et «langeleik/dulcimer-nett» over «His Eye Is On The Sparrow» på, er formidabel, og er ett av flere eksempler på det eksepsjonelle håndverket som gjør dette albumet til noe mye mer enn en pliktskyldig oppfølging av utøvernes vellykkede konsertsamarbeid i Berlin-filharmoniens kammersal i mars 2014.

Slippkonsert på Nasjonal Jazzscene, Victoria fredag 27. november.