Nutshell 2016: Høynivåfryd for ører og øyne
Med Vestnorsk jazzsenter som arrangør, og med Bergen og Nattjazz som «base camp», har Nutshell i disse dager gått av stabelen for ellevte år på rad.
Som i 2014 og 2015 er det Vestnorsk-leder Nina Torske og prosjektleder Brit Aksnes som har hatt fornøyelsen av og det det glade besværet med å guide et tjuetalls internasjonale jazzhoder – mediefolk, arrangører, agenter – fra ca 15 land mellom minikonserter med utvalgte band («showcases»), måltider og vestlandske visuelle høydepunkter.
Årets utgave av det eksportrettede lanseringsprogrammet startet onsdag kveld da deltakerne fikk en minikonsert med Steinar Raknes Quartet etter den første fellesmiddagen, og i kveld avsluttes Nutshell 2016 etter at duoen Mari & Stein (Kvien Brunvoll og Urheim) har spilt sin minikonsert for deltakerne.
Natursjokk
Det er for lengst opplest og vedtatt at Nutshell faktisk virker etter sin hensikt, å hjelpe norske jazzmusikere i konkurransen om spillejobber på utenlandske klubb- og festivalscener. Spleiselaget, der Utenriksdepartementet, Music Norway, Nattjazz, Festspillene i Bergen, Bergen kommune, Hordaland fylkeskommune og Norsk jazzforum bidrar på ulike måter, er siden 2006 blitt et stadig viktigere årlig utstillingsvindu for norsk jazz, og også i år svirret ord som «wonderful», «great» og «fantastic» hyppig blant de utenlandske delegatene når opplevelsene skulle beskrives.
Fredag formiddag brant det ennå et salig hardangerlys i øynene på delegatene etter en vestlandstorsdag med overdådig flommende sol og minikonserter med Morten Qvenild i Øystese og den verdenspremierende kombinasjonen av Hedvig Mollestad Trio og Mats Gustafsson på låvebrua til Øvre Aksnes gård, høyt over den smellvakre Hardangerfjorden.
– Da bussen skulle kjøre oss tilbake til Bergen, følte jeg trang til å gjemme meg bak huset og bli igjen for alltid, sukket en amerikansk deltaker, og talte sannsynligvis på vegne av flere.
Troldhaugen
Med naturskjønnhetslista lagt så høyt, måtte fredagens minikonserter nødvendigvis ta til takke med litt mindre spektakulære omgivelser, men vi snakker stadig om skyhøyt nivå: Svein Olav Herstad Trio på Troldhaugen og Hilde Marie Holsen på Fløien er fortsatt kombinasjoner av musikk og natur som matches av de færreste.
På Troldhaugen fikk delegatene, i tillegg til en super Herstad Trio-halvtime, dessuten en Festspillene-minikonsert med pianisten Joachim Carr, som tolket Griegs berømmelige «G-moll-ballade». Det unge prisvinnende talentet la for dagen en teknikk og innlevelse som ikke gjorde dagen mindre minneverdig.
– Nutshell er en viktig del av virksomheten til Vestnorsk jazzsenter, og vi er allerede godt i gang med planleggingen av neste års arrangement, sa Nina Torske etter konsertene på Troldhaugen fredag formiddag. Hun har lang fartstid med arrangementet, kunne notere at også årets utgave lot til å styre mot en særdeles lykkelig avslutning og konstaterte at Brit Aksnes styrte troppene med myndig hånd tilbake til bussen og sjekket at alle delegatene var om bord og hadde husket å ta med billetten til Fløibanen.
Bergenssangen
På vei tilbake til Bergen sentrum grep en av de utenlandske deltakerne mikrofonen og takket i varme ordelag for et strålende arrangement før hun avsluttet med en liten sang. Aksnes kvitterte med en up-tempoversjon av «Nystemten» med stilriktig vibrato på slutten i det bussen passerte Ulrikens om ikke topp, så iallfall fot, og satte sangen inn i sin rette kraftpatriotiske bergenssammenheng, dog uten å nevne at melodien er fransk.
Og det er klart: Det må bare bli gode vibrasjoner av sånt. Veldig gode vibrasjoner, som forhåpentligvis fortsatt vil spre seg helt inn dit hvor jobber bookes og artikler skrives, rundt om i den store jazzverdenen.
Terje Mosnes (tekst/foto)