Nordic Circles
«Under the Clouds»
AMP/Musikkoperatørene

Nordisk, melodiøst og stilsikkert

PLATE: Godt gjennomført annenrunde i Anders Thoréns Nordic Circles-prosjekt.

«Under the Clouds» er plate nummer to i trommeslager Anders Thoréns «Nordic Circles»-prosjekt, som startet med «Winter Rainbow» i 2015.
Den gang var Tore Johansen, Helge Lien, Per Orvang og Anders Ljungberg Thoréns medspillere, mens den nordiske sirkelen på «Under the Clouds» i tillegg til Thorén består av velkjente Lars Jansson (piano), Jacob Young (gitar) og Jesper Bodilsen (kontrabass), utvidet med de yngre norske talentene Magnus Bakken (sax) og Siril Malmedal Hauge (vokal) i deler av repertoaret. Jansson og Bodilsen har komponistkredit på hhv. fire og tre låter, mens en kvartettimprovisasjon og en duoversjon (Malmedal Hauge/Jansson) av Olle Adolphsons «Om Natten» kompletterer lista.
Thoréns musikalske hovedanliggende er melodisk og tilgjengelig jazz innenfor en nordisk estetikk. Den må gjerne være moderne i snittet, men styre klar av frijazz og «radikale» formeksperimenter, og «Under the Clouds» er ytterst lojal overfor et slikt «standard»-konsept. Det handler imidlertid ikke om livløs tradisjonspolering, godt spilt jazz er frisk ferskvare uansett sjanger, og det er fristende å hevde at spesielt Lars Janssons låter (og ofte pianospillet hans, også) ville vært høydepunkter på et hvert album, uansett «jazzdialekt». På «Under the Clouds» er han eminent, og dessuten i selskap med kolleger som i det store og hele byr på stilsikker håndverkseleganse og godt formidlet sjangersympati tvers igjennom. Hvor spesifikt «nordisk» det låter, vil det sikkert være delte meninger om, men uansett kan nok albumet komme til å bli opplevd som et kjærkomment alternativ til de mer impro- og intuitivt baserte uttrykkene som står så sterkt i spesielt den yngre norske jazzen.
Den mest ubeskrevne sektoren i sirkelen er antakelig sanger Siril Malmedal Hauge fra Sunnmøre. Etter at hun imponerte med den lokale gruppa SQuintet under Ungjazz i Ålesund allerede i 2011, har hun hatt en fin utvikling ved Jazzlinja i Trondheim og framstår nå som en fortsatt ung stemme, men med en begynnende tyngde og autoritet som gjør henne tiltalende og troverdig i så vel Janssons pop-snille «A Beautiful Smile» som Adolphsons mer mangetydige vise, «Om Natten (er alle enker grå)». Et duoalbum med henne og Jacob Young er under forberedelse, prestasjonene til begge på «Under the Clouds» gjør ikke minst dét til ei plate å se fram til.