Maijazz, 7. mai 2015 cover
Maijazz, 7. mai 2015

Varm Holiday-hyllest fra Krog & co.

2015 er året for markeringen av 100-årsdagen for Billie Holidays fødsel. I går var det tid for MaiJazz’ solo i hyllingskoret.

Holiday-konserten fant sted for noe nær fullt hus i det tradisjonsåndende lokalet Stavangeren og var overlatt Karin Krog og Scott Hamilton Group med Jan Lundgren. Den godt modnede kvintetten gikk inn i Holidays musikalske univers med autoritet og eleganse i hver frase, og om musiseringen ikke sprengte grenser og barrierer – når gjorde sist en jubileumskonsert det? – ble det prestert tradisjonsforvaltning på høyt nivå.
(saken fortsetter under bildet)

Jan Lundgren, Karin Krog og Scott Hamliton.  (foto: Terje Mosnes)
Jan Lundgren, Karin Krog og Scott Hamliton. (foto: Terje Mosnes)

Verken Karin Krog (77) eller hennes karrierelange forhold til Holidays musikk trenger presentasjon i Norge. Den amerikanske, Europa-baserte tenorsaksofonisten Scott Hamilton (60) har gjennom mange år vært en av de fremste bærerne av mainstreamtradisjonen, mens Jan Lundgren (49) står støtt som pianist, bandleder og ettertraktet medmusiker i så vel hjemlandet Sverige som internasjonalt. Sammen med den svenske bassisten Hans Backenroth og den danske trommeslageren Kristian Leth tok de tak i kjent og mindre kjent Holiday-materiale og leverte en verdig hyllest, preget av respekt og varme.

Sobert
Etter en instrumental åpningssekvens var det klart for Holiday-sanger i sedvanlig Krog-sober tekstformidling – ingen overflødige fakter hos den damen – og ditto toner. Stramt, men varmt og med lekenhet nok til at musikken levde, og en klok måte å nærme seg stoffet på, spør du meg.
For om Billie Holidays livshistorie er aldri så tragisk, blir det feil å sette likhetstegn mellom den og alle de historiene hun formidlet i sin musikk. Rett nok er det mye smerte og bittersødme i den musikalske arven etter Billie Holiday, men romantikk og lystighet også, og Krog & co underslo på ingen måte dette, ved å eksempelvis inkludere «What A Little Moonlight Can Do» og «Miss Brown To You» blant mørkere Holiday-klassikere som «You Don’t Know What Love Is» og «God Bless The Child».
Den sistnevnte kom som det første av to ekstranumre, forlangt av et publikum som var høyt oppe etter en god time med Krog og Hamilton i mye delikat dialog, en følsom Lundgren-soloversjon av «Lover Man» og ikke minst en gospel-drivende, utadvendt «Ain’t Nobody’s Business If I Do». Men kanskje aller mest av begeistringen over å høre en Karin Krog som i sitt 78. år fortsatt er i stand til å gjøre en hvilken som helst sang til sin, med en timing, diksjon og frasering som knapt har vært mer renskåren noen gang.

Dave Hollands Prism (foto: Terje Mosnes)

Prism
På gårsdagens rikholdige festivalprogram sto også MaiJazz’ kanskje største internasjonale navn av året, Dave Hollands Prism. På den samme scenen som Karin Krog og hennes følgesvenner hadde gjort til sin et par timer tidligere, leverte bassist-legende Holland, pianist Craig Taborn, gitarist Kevin Eubanks og trommeslager Eric Harland en intens rock/fusion/jazz-konsert med improvisasjon og notert musikk i sømløst vekselspill, briljante og utfordrende soli, enorm dynamikk og svær klangpalett. Under Hollands lavmælte, men totalgjennomførte styring anrettet kvartetten sitt originalmateriale på et vis som der og da utløste ideen om at samtidsjazzen for øyeblikket ikke kan oppvise noe som overgår dette bandet.
Men heldigvis er det slik at den typen tanker fort blekner. Intet jazzband er «verdens beste», men at Prism er blant de fabelaktig gode, kan det ikke herske fnugg av tvil om.

I rute
Blant torsdagens øvrige arrangementer: Nesten fullt hus på Kari Bremnes i Stavanger Konserthus, og bra stemning på konsertene med Ibrahim Electric, Kitchen Orchestra med Maria Faust og Mångata med Klas Klabbe Henrik Hörngren. MaiJazz er åpenbart der festivalen skal være før siste halvdel begynner nå.