MaiJazz 5. mai 2016: Bugge Wesseltoft New Conception of Jazz 2016 Edition med Bjergsted Jazzensemble; Helge Lien Trio med Adam Baldych cover
MaiJazz 5. mai 2016: Bugge Wesseltoft New Conception of Jazz 2016 Edition med Bjergsted Jazzensemble; Helge Lien Trio med Adam Baldych

MAIJAZZ: Sterke krefter i gode møter på MaiJazz.

på bildet over: Bugge Wesseltofts 2016-utgave av New Conception of Jazz og Bjergsted Jazzensemble. (foto: Terje Mosnes)

20 år er gått siden Bugge Wesseltoft skrev seg inn i ikke bare norsk, men internasjonal jazzhistorie med «New Conception of Jazz». Fusjonen av jazz og elektronika traff både danse- og lytteglade folk på tvers av sjanger- og landegrenser, og konseptet avstedkom fire studioalbum, ett live-album og om lag 400 konserter verden over før det gikk i dvale ca. 2006.

Nå i jubileumsåret har den utrettelige musikeren og musikkentreprenøren Bugge satt sammen en ny utgave av NCoJ, en såkalt 2016 Edition. MaiJazz sikret seg ikke bare det ferske bandet, men spleiset det også med en stor versjon av byens eget studentband, Bjergsted Jazzensemble. På Folken torsdag kveld munnet det korte, men åpenbart fruktbare samarbeidet ut i en festivalkonsert av det mer forrykende slaget.

Bugge Wesseltofts 2016-utgave av New Conception of Jazz og Bjergsted Jazzensemble ledet av Tore Johansen skapte feststemning i Folken. (foto: Terje Mosnes)

Imponerte Bugge
Det nye NCoJ har en spesiell historie. Som sensor på Norges musikkhøgskole lot Bugge Wesseltoft seg imponere av prestasjonene til saksofonisten Marthe Lea, gitaristen Oddrun Lilja Jonsdottir, tablaspiller Sanskriti Shrestha og trommeslager Siv Øyunn Kjenstad, og dermed var ideen om et nytt band sådd. Konserten i Stavanger var den nye New Conception of Jazz-utgavens fjerde, og festivaljobber i inn- og utland venter nå den nye kvintetten, der Bugge selvsagt er på plass med sine tangenter og lyder som fremkaller minner om både Weather Report, tidlige dataspill og livet i tida før den gjennomdigitaliserte virkeligheten.
Hvordan bandet låter uten selskap av et stort ensemble med kontrabass, et par fioliner og mange blåsere, ga MaiJazz-konserten naturlig nok sparsomme indikasjoner på. Men den viste iallfall hinsides all tvil at NCoJ anno 2016 er en særdeles vital og original ny stemme i norsk jazz der den musiserte i sømløst kompaniskap med det spenstige Bjergsted-ensemblet. Låter fra New Conception of Jazz’ tre første album, arrangert av Tore Johansen, trompeter og for tida gjestelærer ved Bjergsted Jazzensemble/Universitetet i Stavanger, ble framført med all den glød og ferdighet som har gjort ung norsk jazz så oppsiktsvekkende hørverdig i mange år, og fine kor, fine groover, fint ensemblespill, bra dynamikk og flotte klangfarger skapte feststemning i Folken.
Så får kommende NCoJ-konserter ved bl a Nattjazz i Bergen og på Kongsberg Jazzfestival vise hvordan Bugge Wesseltofts prisverdige prosjekt står seg alene – mitt tips er: «aldeles strålende!» – og om NCoJ 2016 Editions inntog og virke kommer til å utløse en ny runde i debatten om «Jenter i jazzen».

Tett samspill: Den polske fiolinisten Adam Baldych og Helge Lien Trios Frode Berg. (Foto: Terje Mosnes)

Vakkert
Helge Lien Trios samarbeid med den polske fiolinisten Adam Baldych ble dokumentert på den solide albumet «Bridges» i fjor. Nå er pianist Lien, bassist Frode Berg og trommeslager Per Oddvar Johansen på veien sammen med sin polske partner, og med det overveiende Baldych-komponerte materialet fra plata på settlista, ga de en både vakker og engasjerende konsert for et nær fullsatt Spor 5.
Trio og fiolinist kler hverandre i det sterkt melodibaserte repertoaret, naturlig nok, siden alle fire behersker de vare og subtile nyansenes kunst bedre enn de fleste. Konserten ga mange eksempler på akkurat dét, men verken Baldych eller trioen avsto fra «fullt kok»-forløp når anledningen bød seg. Fiolinistens raskt voksende ry som en ny polsk jazzutøver i verdensklasse ble godt begrunnet gjennom det han presterte, men uten å være sjåvinist, må det være tillatt å antyde at Helge Lien Trio, hvis kvaliteter er vel kjente og høyt verdsatte, ikke akkurat gjorde ham dårligere.
Slik ble det en Kristi himmelfartskveld i de vellykkede samarbeiders tegn, og når årets MaiJazz nå tar fatt på siste halvdel, er det ingen grunn til å vente endringer i så måte.