Festival

Begivenhetsrik andre dag på Vossa Jazz

Tingingsverket til Mats Eilertsen (bildet) stod i sentrum på en begivenhetsrik lørdag på Vossa Jazz. Vi gir deg en smak av dag to i tekst og bilder.

Snorre Bjerck
Snorre Bjerck

Tekst og foto: Thomas Johannessen

Lørdagen er full av regn.
Den lokale cafeen, tre Brør Cafe er overfylt av glade mennesker. Jeg prater med ei dame i køen for å bestille, og ja det er festival, de skal på konsert nå om en snau time, Maurseth/Valland Nordli på Osasalen, et lite kvartal unna.

Maurseth/Nordli spiller folkemusikk iblanda jazz, samtidsmusikk og fri impro.  Disse tre musikerne lager fin klang, med fela, stemmen og Snorre Bjerck på perkusjon, henter de frem urvibrasjonene og takker også høyere  makter for tilværelsen.  Jeg får en slags følelse av ro og meditasjon av den klare stemmen, og perkusjon, nesten som en samisk sjaman. Vi lar oss bergta for en stund.

 Benedicte Maurseth og Åsne Valland Nordli

Benedicte Maurseth og Åsne Valland Nordli

På formiddagen var det Jazzprat på Gamlekinoen. 41-åringen Vossajazz har mye å mimre om, noe Jan Granlie viste oss med lyd og bildeklipp, sammen med Lars Mossefinn. Noen av de som planlegger tidlig, har og vært på Kulturtur med Linda Eide, mens syvsoverne har lytta til nye toner fra  Bergen Big Band med Lars Jansson. Svensken som har skrevet nytt verk, har spilt mye i Norge, sammen med blant annet Jan Garbarek og Radka Toneff. Den svære gjengen fra Bergen lagde svært leven og gode toner på Gamlekinoen.

Gamlekinoen er en hyppig brukt scene, jeg kjenner igjen stolsetene fra tida på 90-tallet da jeg besøkte Vossajazz første gang. De røde, klassiske kinostolene ble brukt av The Real Ones på ett av deres første cd-cover, «Comments from the Cheap Seats».

Karl Seglem med Eple Trio og Gisle Torvik
Karl Seglem, Eple Trio og Gisle Torvik

Gisle Torvik spiller på Gamlekinoen sammen med Karl Seglem og Epletrio i dag. De gjør oss kjent med begrepet fjordjazz. Vi er vitne til en melodiøs symbiose. Samspillet er upåklagelig godt, Karl Seglem trakterer saksofonen, og et horn, slik jeg sjelden har hørt.

Karl Seglem
Karl Seglem

Timing og impro, samhandling mellom piano, gitar, bass, trommer, ja alle sammen, er et flott stykke arbeid. Noen ganger føler man seg bare tom for adjektiver eller som en klisje når man skal beskrive følelsen man har oppe i en slik musikalsk opplevelse. Men det var bra. De høster stående applaus etter tittellåta fra siste plate, som spilles som ekstranummer, publikum ville ikke slippe tak i dem. Jeg må takke Karl Seglem personlig for opplevelsen.

Etterpå har jeg sola midt i øya på vei til Vossasalen. Solbrillene ligger igjen et annet sted.

Tingingsverket
– Tingingsverket under VossaJazzen, gjør festivalen til en av de viktigste i Norge, uansett sjanger, uttalte jazz-kritiker Erling Wiklund til BT. Og det er knytta stor forventning til Mats Eilertsens Tingingsverk. Forrige uke fortalte han meg hvordan de la siste hand på verket, opp mot Vossajazz. Mats og de 7 medmusikantene spiller opp i Vossasalen klokka 18.

Det er selvsagt fullt.  Man kan se og høre forventningene i publikum.  Det varer ikke lenge før vi får innfridd de fleste av dem. Mats Eilertsen starter sin reise nedover Rubicon, og krysser den nok flere ganger i løpet av de omlag 80 minuttene han og de syv store musikerne tar oss med på elvetur. Det er både stille vann og rafting i Sjoa vi er med på. Hei hvor det går. Men de binder dette sammen på elegant og vakkert vis. Saksofoner, av ulike slag, klarinett, gitar, vibrafon, trommer og piano. Og Mats på bass selvsagt.  Hele verket er en fin reise i musikaliteten, og evner å vise frem alle musikerne, der hvor de er i dag. Det er rom for improvisasjon, klangen er og upåklagelig. I det store og hele er det et fantastisk vakkert verk Eilertsen har sydd sammen. Folk er begeistret, og setter tydelig pris på fremførelsen.

Mats Eilertsen urframfører bestillingsverket Rubicon
Mats Eilertsen urframfører bestillingsverket Rubicon

Middagstid og ettertanke
Programmet byr på en pause, et pusterom til å fordøye dagen før det bærer avsted mot natt og enda flere musikalske utskeielser. Jeg for min del har fått både fire-retter og flere desserter de siste timene, og velger å betrakte resten av kvelden litt fra utsiden.

Gamlekinoen fylles opp igjen klokken 2030, og Andy Emler Trio med Dave Liebman gir oss kreativ pianospill. Boi Akih, den nederlandske duoen har blitt utvida til en kvartett og underholder på Park i Festsalen, og på Fleischers synger og spiller Sigrid Moldestad et brev til kjærleiken. Med seg i hyllesten til dikteren Jan Magnus Bruheim, har hun Kato Ådland på gitar, Vossa Jazz-prisvinner Sigbjørn Apeland på orgel og tangenter, Morten Skage på bass og Kåre Opheim på trommer. Også her er det fullt hus.

Et par timer seinere spiller Voss Storband opp sin tradisjonelle jazz, og feirer sin egen 40 års dag. Kvelden rundes av med Atomic og Jaga Jazzist som burde være kjent for de fleste, mens Jassbox-klubben durer i vei.

Hele dagen har vært fylt av musikalske opplevelser, og til tross for ruskevær i starten har det vært en begivenhetsrik dag.

Fra forsiden

Vossa Jazz 2024 - dag 3

Mowday! Mowday!

FESTIVAL: Ekstatisk, politisk og rørende verk fra underkjente Shannon Mowday toppet årets Vossa Jazz. Les Audun Vingers siste rapport fra festivalen.

Meld deg på vårt nyhetsbrev